درمان خانگی نیش زنبورعسل چیست؟

درمان خانگی نیش زنبورعسل

درمان خانگی نیش زنبورعسل

در این نوشته با درمان خانگی نیش زنبورعسل آشنا می شوید. در فصل گرما مردم وقت بیشتری را در پارک ها و محیط باز می گذرانند و افراد زیادی دچار گزیدگی زنبور می شوند بنابراین بهتر است اطلاعات لازم را درباره چگونگی بهبود آن داشته باشیم. از بین انواع زنبورها نیش زنبور عسل رایج تر است.

حساسیت پس از گزیدگی

متاسفانه بدن برخی افراد حساسیت شدیدی بعد از گزیده شدن از خود نشان می دهد مانند احساس خفگی، تنگی نفس، افزایش ضربان قلب، احساس سستی و بی حالی، افت فشار خون، درد شدید شکمی، استفراغ و تهوع.  طبق آمارها از هر هزار نفر یک الی دو نفر به نیش زنبور حساسیت دارند. اگر به نیش زنبور حساسیت دارید سریع به پزشک مراجعه نمایید.

 

حقایق جالب درباره نیش زنبور

  • بیش از 20000 گونه زنبور در جهان وجود دارد.
  • تنها زنبور ماده قادر به نیش زدن است.
  • نوعی زنبور عسل آفریقایی وجود دارد که گروهی حمله می کنند.
  • برخی از زنبورها بعد از نیش زدن، می میرند.
  • تنها سه درصد از افراد به نیش زنبور حساسیت دارند و برای کمتر از یک درصد می تواند خطر مرگ داشته باشد.
  • بهتر است زمانی که به پیک نیک می روید لباس های رنگ روشن و ملایم به تن نمایید و نیز از عطر و لوسیون بودار استفاده نکنید.
  • زمانی که زنبوری نزدیک شد بهتر است بی حرکت بمانید.
  • سعی نکنید با مگس کش به او حمله کنید.

 

علائم شایع نیش زنبور

زمانی که زنبور فردی را نیش می زند، سمی را از خود در بدن آن فرد به جا می گذارد که علائمی به همراه دارد مانند: سرخ شدن محل گزیدگی، خارش، تورم، درد.

 

در صورت عدم داشتن حساسیت:

نیش را بیرون بکشید

زمانی که متوجه گزیدگی شدید با شیء نوک تیز مانند ناخن و یا گوشه کارت اعتباری سعی کنید آن را بیرون بکشید. زمانی که سم بیرون آمد می توانید با آب و صابون بشویید.

 

جوش شیرین

یک قاشق جوش شیرین را همراه با کمی آب مخلوط کنید و زمانی که خمیری شد به مدت پانزده دقیقه به محل گزیدگی بمالید و بعد با آب گرم بشویید.

یخ

یکی از ساده ترین و موثرترین راه ها گذاشتن پد یخ روی محل است که باعث می شود تورم ناشی از نیش بهبود پیدا کند و خون را به محل برمی گرداند.

سرکه سیب

سرکه به دلیل اسیدی بودن زهر را خنثی می کند و درد و کاهش آن را می کاهد. کمی پنبه را به سرکه آغشته کنید و به محل گزیدگی بمالید.

عسل

مقداری عسل را با کمی زردچوبه مخلوط کنید و آن را روی محل بمالید. از عسل به تنهایی نیز می توانید استفاده نمایید.

پیاز و خمیر دندان نیز در درمان خانگی نیش زنبورعسل استفاده می شود.

منبع: درمان خانگی نیش زنبورعسل چیست؟