بادرنجبویه مناسب برای بی خوابی

فواید درمانی گیاه بادرنجبویه

بادرنجبویه که نام علمی آن Melissa officinalis  است و در انگلیسی نیز Lemon balm نامیده می شود یک گیاه با عطر لیمو است که در خانواده نعناع قرار می گیرد. اگرچه این گیاه، بومی اروپا، شمال آفریقا و غرب آسیا است، اما در سراسر جهان رشد می کند. به طور سنتی از بادرنجبویه برای بهبود خلق و خو و عملکرد شناختی استفاده می شود، اما مزایای آن محدود به این موارد نیست. برای بررسی بیشتر در سال 2014 مطالعه ای صورت گرفت که تاثیر خواص بادرنجبویه روی بسیاری از موارد روان شناختی شامل استرس و اضطراب را بررسی کرد که جزئیات بیشتر آن را در ادامه مطلب با هم مرور می کنیم.

کمک به رفع استرس

بادرنجبویه علائم استرس را در افراد تسکین می دهد و ضمن کمک به آرامش آن ها، روحیه را تقویت می کند. مطالعه ای که انجام شد نشان داد که مصرف بادرنجبویه می تواند اثرات روحی منفی ناشی از استرس روانی را کاهش دهد. شرکت کنندگانی که در این مطالعه شرکت کرده بودند ادعا داشتند که با مصرف بادرنجبویه، استرس آن ها کاهش پیدا کرده و احساس آرامش بیشتری را تجربه کرده اند.

کاهش اضطراب و علائم آن

یکی دیگر از خواص بادرنجبویه کاهش علائم اضطراب است. این علائم ممکن است در هر فردی متفاوت باشد اما عمدتا شامل عصبی بودن و تحریک پذیری است. در طی این مطالعه، خلق و خو و تأثیرات شناختی غذاهای حاوی بادرنجبویه مورد بررسی قرار گرفت. بادرنجبویه به عنوان مکمل همراه با شیرین کننده های طبیعی یا مصنوعی با وعده های غذایی مختلف مخلوط شد. شرکت کنندگان تأثیرات مثبتی بر جنبه های مختلف خلق و خو، از جمله کاهش سطح اضطراب گزارش کردند. اگرچه این نتایج بسیار امیدوار کننده است، اما تحقیقات بیشتری برای تعیین اثربخشی آن مورد نیاز است.

تقویت عملکرد شناختی

بررسی خواص بادرنجبویه در زمینه بهبود عملکرد شناختی نیز در مطالعه لحاظ گردید. از شرکت کنندگان خواسته شد تا کارهای شناختی شامل حافظه، ریاضیات و تمرکز کردن را انجام دهند. نتایج نشان می دهد که شرکت کنندگانی که بادرنجبویه مصرف کرده اند عملکرد بهتری نسبت به افرادی که مصرف نکرده اند، دارند. در واقع این شرکت کنندگان افزایش سطح هوشیاری و عملکرد را تجربه کردند. باید توجه کرد که ترکیب بادرنجبویه با غذا ممکن است بر میزان جذب آن و در نتیجه کاراییش تأثیر بگذارد که در این زمینه، تحقیقات تکمیلی مورد نیاز است.

کاهش بی خوابی و بهبود سایر اختلالات خواب

ترکیب بادرنجبویه با سنبل الطیب ممکن است به رفع بیقراری، بی خوابی و اختلالات خواب مانند بی خوابی کمک کند. محققان در یک مطالعه در سال 2006 دریافتند که مصرف ترکیبی این گیاهان برای کودکان باغث شده که 70 تا 80 درصد علائم آن ها بهبود داده شود. برای مصرف می توانید قبل از خواب یک فنجان چای سنبل الطیب و بادرنجبویه بنوشید. برای استفاده راحتتر و سریعتر، می توانید از چای های کیسه ای بسته بندی شده مثل چای بادرنجبویه نیوشا نیز استفاده کنید.

کمک به درمان تبخال

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در زمان سرماخوردگی، دچار تبخال شوید. در یک بررسی برای استفاده از خواص بادرنجبویه از کرم آن استفاده شد و حدود 4 بار در روز و به مدت 5 روز از کرم بادرنجبویه روی ناحیه آسیب دیده از تبخال استفاده شد. محققان دریافتند شرکت کنندگانی که از کرم بادرنجبویه استفاده کردند علائم کمتری را تجربه کرده و سریع تر بهبود پیدا کردند. توجه کنید که در صورتی که تمایل دارید از کرم آن استفاده کنید حتما ابتدا آن را روی ناحیه کوچکی از پوست خود تست کنید.

کمک به رفع سوء هاضمه

یکی از خواص بادرنجبویه تاثیر مثبت بر مشکلات گوارشی است. اگر درد و ناراحتی مکرر شکم را تجربه می کنید، بادرنجبویه می تواند به بهبود آن کمک کند. یک مطالعه در سال 2010 اثرات یک دسر حاوی بادرنجبویه را بر سوء هاضمه ارزیابی کرد. شرکت کنندگان پس از صرف غذا، دسرهایی حاوی بادرنجبویه میل کردند. مشاهده شد که افرادی که دسر حاوی بادرنجبویه را خوردند میزان علائم سوء هاضمه کم تری را تجربه کردند. برای استفاده می توانید یک قاشق چایخوری پودر بادرنجبویه را به یک کاسه بستنی یا اسموتی اضافه کنید و از آن لذت ببرید.

کمک به درمان حالت تهوع

با توجه به تاثیر بالقوه بر سیستم گوارشی شما، کمک به رفع احساس تهوع نیز می تواند یکی از خواص بادرنجبویه محسوب شود. اگرچه بسیاری از مطالعات روی بادرنجبویه همراه با گیاهان دیگر استفاده می شود. تحقیقات بیشتری برای تعیین اثربخشی بادرنجبویه در صورت استفاده به تنهایی مورد نیاز است. در اولین علائم تهوع یک فنجان چای بادرنجبویه بنوشید. شما می توانید دمنوش های آماده را از فروشگاه اینترنتی دمنوش های نیوشا نیک به راحتی تهیه و مصرف کنید. 

کاهش دردهای قاعدگی

مطالعات نشان می دهد که از بادرنجبویه می توان برای تسکین گرفتگی های قاعدگی و سندرم پیش از قاعدگی استفاده کرد. البته شاید لازم باشد که طول دوره مصرف برای یک تا 3 ماه باشد تا به خوبی اثرات خود را نشان دهد.  البته نباید فراموش کرد که مصرف بیش از اندازه بادرنجبویه می تواند عوارض و مشکلاتی نیز ایجاد کند. بنابراین بهتر است قبل از مصرف طولانی مدت یا مصرف با دوز زیاد حتما با پزشک مشورت شود.

کاهش سردرد و درد دندان

بادرنجبویه همچنین می تواند در درمان سردرد مفید باشد، به خصوص اگر این سردرد ناشی از استرس باشد. خواص آرامش بخش آن می تواند به شما کمک کند تا آرام شوید، تنش را آزاد کرده و ماهیچه های خود را شل کنید. همچنین مصرف این گیاه می تواند به باز شدن و شل شدن عروق خونی تنگ کمک کند، که می تواند در بهبود سردرد موثر باشد. علاوه بر این، خواص تسکین دهنده بادرنجبویه ممکن است آن را به یک انتخاب ایده آل برای تسکین درد دندان تبدیل کند.

نحوه تهیه بادرنجبویه

ممکن است این سوال برای شما پیش آمده باشد که برای استفاده از خواص بی نظیر گیاهان دارویی استفاده از دمنوش بهتر است یا جوشانده؟ در واقع می توان گفت فرق بین دمنوش و جوشانده در روش تهیه آن است. برای تهیه دمنوش، گیاه را به مدت حدود 5 تا 15 دقیقه در آب جوش قرار داده و پس از صاف کردن میل می کنند. در حالی که برای تهیه جوشانده آن را در آب جوش برای چند دقیقه می جوشانند. به طور معمول دمنوش ها برای استفاده مداوم، متعادل تر و مناسبتر هستند زیرا در حالت جوشانده ممکن است عصاره زیادی از گیاه خارج شده و مصرف شود. بنابراین معمولا بادرنجبویه به صورت دمنوش مورد استفاده قرار می گیرد.

عوارض جانبی و خطرات

مصرف بیش از اندازه و یا طولانی مدت بادرنجبویه ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی مثل سردرد، تب، واکنش های آلرژیک و غیره ایجاد کند. یک قاعده کلی این است که بعد از هرسه هفته استفاده، یک هفته مرخصی بگیرید. نباید آن را بیش از چهار ماه در یک زمان بدون وقفه مصرف کنید. یکی دیگر از هشدارهای مصرف مربوط به دوره بارداری و شیردهی است که برای مصرف حتما باید با پزشک مشورت شود. بطور کلی در این دوره ها مصرف دمنوش ها و گیاهان دارویی باید با احتیاط انجام شود. اگرچه برخی تولید کنندگان دمنوش ها ممکن است این موارد را در دمنوش های خود لحاظ کرده باشند، برای مثال پکیج های لاغری نیوشا دارای نوع خاصی از دمنوش برای دوران شیردهی نیز می باشند.

منبع: https://bit.ly/39MbZeZ

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.