هر آنچه نیاز است درباره بیماری آبله مرغان بدانید

Chickenpox in children and teenagers | Raising Children Network

آبله مرغان نوعی بیماری عفونی و مسری است که از طریق ویروس واریسلا زوستر به فرد دیگر منتقل می شود. این بیماری بیشتر در میان کودکان رواج دارد و در عرض 1 تا 2 هفته بیمار بهبود پیدا می کند. در مراحل اولیه تاول هایی روی صورت بیمار ظاهر می شود و به مرور این تاول ها تمامی بدن را در بر می گیرد. بیماری آبله مرغان خطرناک نیست، معمولا افراد بیش از یک بار در طول عمرشان به این بیماری دچار نمی شوند، اما افرادی که واکسینه نشدند بیشتر در معرض آن هستند. بیمار می تواند ویروس را یک روز قبل از بروز علایم تا 5 روز بعد از شروع آن به دیگران منتقل کند، و انتقال آن از طریق تنفس، عطسه یا سرفه از فرد بیمار به دیگران سرایت می کند. بیماری آبله مرغان در بزرگسالان سخت تر از کودکان است.

نشانه های بیماری آبله مرغان

نشانه های آبله مرغان بین 10 تا 21 روز بعد از تماس با فرد مبتلا و انتقال ویروس،آشکار می شود، و علایمی مشابه آنفولانزا دارد. اولین نشانه های آن، احساس خستگی و کوفتگی در بدن است، و تاول ها معمولا 1 تا 2 روز بعد از شروع بیماری، ظاهر می شوند.

  1. تب
  2. سردرد
  3. کم شدن اشتها
  4. احساس خستگی
  5. تاول در دهان، چشم، صورت
  6. برجستگی های خارش دار صورتی و قرمز

مرحله اول بیماری به صورت برجستگی های خارش دار به رنگ صورتی یا قرمز که به آن پاپول می گویند، در بدن ایجاد می شود. ممکن است 250 تا 500 پاپول در بدن بروز پیدا کند و معمولا همه نقاط بدن از حلق، دهان، چشم، اندام تناسلی و مقعد را درگیر می کند. این برجستگی ها بعد از گذشت چند روز به صورت تاول های کوچک چرکی به نام وزیکول تبدیل می شوند.

تشخیص بیماری آبله مرغان


انواع تاول پوستی بر اثر عوامل مختلفی در بدن بروز پیدا می کنند، در صورتی که تاول ها با  علایمی مثل تب یا سرگیجه و تنگی نفس همراه باشد، حتما به پزشک مراجعه کنید. پزشک سئوالاتی در خصوص علایم از شما می پرسد و از طریق معاینه فیزیکی تاول ها را تشخیص می دهد، در صورت نیاز، آزمایشاتی تجویز می کند به این صورت که مایع درون تاول را نمونه برداری می کند، تا علت تاول ها مشخص می شود. اگر باردار هستید و این علایم را دارید، آن را جدی بگیرید و حتما به پزشک اطلاع دهید.

راهکارهای درمانی بیماری آبله مرغان

مدت زمان درمان بیماری آبله مرغان بین 7 تا 15 روز است، اما درمان تاول ها بیشتر طول می کشد، تاول ها بین 5  تا  10 روز، پوسته پوسته شده  و از بین می روند. در طول این مدت بهتر است کودکان خانه بمانند و استراحت کنند تا از انتقال بیماری جلوگیری شود.

مسکن های ضد التهابی بخورید


اگر درد شدید دارید از مسکن تایلنول استفاده کنید، زیرا هم بدن درد و تب را کاهش می دهد و  از طرفی زخم های روی پوست یا دهان را درمان می کند، اما از مصرف مسکن های حاوی آسپرین اجتناب کنید، همچنین مصرف ایبوپروفن را توصیه نمی کنم زیرا عوارضی چون گلو درد استرپتوکوک را به همراه دارد. از کرم های حاوی آنتی هیستامین دوری کنید، اما در بسیاری از اوقات، آنتی هیستامین های خوراکی در تسکین خارش های تاول، بسیار اثرگذار عمل می کنند.  مصرف آنتی هیستامین های خوراکی در شب بهتر است زیرا  خارش و درد تاول در طول شب بیمار را  بیشتر آزار می دهد.

اجتناب از خارش تاول ها

دلایل مختلف خارش بدن و تاول های پوستی متفاوت است، اما تقریبا نکات مشترکی برای جلوگیری از شدت و درمان آن وجود دارد. از خارش تاول ها خودداری کنید زیرا احتمال عفونت باکتریایی پوستی بیشتر شده و روی تاول زخم می شود. روش مناسب برای خاراندن تاول ها، ضربه زدن به آن هاست، ناخن هایتان را کوتاه کنید تا تاول ها خراشیده نشوند، راه دیگر اینکه از دستکش استفاده کنید . اگر فرزندتان به تاول ها دست می زند حتما دستانش را با دستکش بپوشانید.  کاملا حق با شماست. احساس خارش تاول ها غیرقابل تحمل است، اگر می خواهید این خارش ها کمتر شود، لباس های گشاد و نخی بپوشید، و از لوسیون ضد خارش کالامین روی نقاط خارش دار بمالید یا می توانید آنتی هیستامین بنادریل مصرف کنید.

بدن تان را خنک و مرطوب نگه دارید


بدن تان نباید عرق کند، حتما حمام با آب خنک و جوش شیرین بگیرید، اگر شرایط حمام رفتن مهیا نبود، بدن تان را با کمپرس سرد، خنک نگه دارید. برای تمیز نگه داشتن تاول ها بین 20 تا 30 دقیقه حمام کنید هر چه حمام طول بکشد، از شدت خارش کاسته می شود. برای شستشوی تن از صابون استفاده نکنید، صابون های ضد حساسیت برای نوزادان بهتر است.  یک مشت بلغور آسیاب شده به وان حمام اضافه کنید، یا می توانید از آب گرم و بلغور پودر شده جوی دو سر، معجونی بسازید، این خمیر را به آرامی با دستمالی روی بدن بکشید و به مدت 10 تا 15 دقیقه اجازه دهید روی پوست باقی بماند، سپس بشویید. بعد از حمام از پماد کالامین، ژل نفتی یا لوسیون ضد خارش استفاده کنید. قبل از مصرف آنتی بیوتیک با پزشک مشورت کنید زیرا ممکن است باعث آلرژِی شود.

هیدراته بودن، بخشی از درمان است

در طول بیماری  آبله مرغان حتما مایعات زیاد بنوشید، تا ویروس به مرور از بدن تان خارج شود، بدن را هیدراته نگه دارید و اجازه ندهید که آب بدن کم شود. اگر تاول ها در دهان و گلو ایجاد شد می توانید از بستنی بدون قند استفاده کنید، کودک را به مکیدن بستنی تشویق کنید، زیرا به بهبود تاول های داخل دهان و گلو کمک می کند. اگر تاول ها در داخل دهان باشد، ممکن است به سختی غذا را بجوید، به جای غذاهای جویدنی بیشتر سوپ بخورید، همچنین از خوردن غذاهای تند و پرادویه خودداری کنید، زیرا ممکن است دهانتان زخم شود. از نوشیدنی های آبرسان مثل چای نارگیل، دم نوش های گیاهی، آب بیشتر استفاده کنید و از مصرف نوشیدنی هایی مثل چای، قهوه آب میوه های قندی خودداری کنید، زیرا شما را تشنه تر می کند.

داروهای مناسب بیماری آبله مرغان


میزان مقاومت بدن، اساس درمان بیماری هاست، بنابراین بنیه قوی به درمان آبله مرغان نیز کمک می کند،حتما در این دوران از راه های حفظ سلامتی بدن مثل مصرف خوراکی های مغذی بیشتر استفاده کنید. افرادی سیستم ایمنی پایین تری دارند مانند زنان حامله، نوزادان، سیگاری، مبتلا به HIV و یا شیمی درمانی شدید می توانند ایمونوگلوبولین تزریق کنند یا داروهای ضد ویروسی مثل آسیکلوویر را با تشخیص پزشک مصرف کنند. اگر در مراحل اولیه بیماری هستید بهتر است که 24 ساعت قبل از بروز آن، داروهای ضد ویروسی مصرف کنید زیرا در کاهش عوارض بیماری بسیار اثرگذار است.

مواد غذایی مغذی برای درمان آبله مرغان

چگونه سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم؟ نوع تغذیه و برنامه غذایی در بهبود بیماری بسیار موثر است. در طول بیماری، بدن را با مصرف گیاهان و سبزیجات تازه مانند مثل پرتقال، آووکادو، سیب زمینی، توفو،لوبیا، عدس، تخم مرغ هم زده، آب سبزیجات، آب میوه تازه،خیار، اسفناج، موز، هلو، خربزه، کلم بروکلی، سوپ، مرغ آب پز، ماهی، مایعات خنک، ماست، پنیر خامه ای، میلک شیک قوی تر کنید، و نوشیدن دم نوش های گیاهی را در برنامه غذایی خود قرار دهید، زیرا از این طریق، بدن آب کافی دریافت می کند و در بهبود بیماری بسیار موثر است. تحقیقات نشان داده، احتمال بروز  گاستریت، التهاب معده در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بیشتر اتفاق می افتد.

جلوگیری از بیماری ابله مرغان


بهترین روش جلوگیری و ریشه کن کردن بیماری آبله مرغان، واکسیناسیون است. تزریق واکسن در دو نوبت انجام می شود، مرحله اول، واکسن ترکیبی به نام MMRV که بدن را در برابر بیماری هایی مثل سرخک،اوریون و واریسلا و سرخجه ایمن می کند اما مرحله دوم فقط به محافظت در برابر آبله مرغان اختصاص دارد. افرادی که به آبله مرغان مبتلا نشدند باید دو دوز واکسن تزریق کنند، و چنانچه فردی واکسن بزند و به  آبله مرغان مبتلا شود، نسبت به قبل  با نشانه های خفیف تر با درد کمتر و بدون تب خواهد بود. سن شروع واکسیناسیون 14 سال به بالا است و فاصله بین دو دوز 4 هفته انجام می شود. به طور کلی افراد، حداقل بین 10 تا 20 سال پس از تزریق واکسن، آنتی بادی دارند.

بیماری آبله مرغان چه عوارضی دارد؟

این بیماری ممکن است به قسمت های دیگر بدن آسیب بزند، اما شدت آن در زنان باردار، نوزدان و نوجوانان بیشتر است. برخی از عوارض بیماری آبله مرغان در ادامه آورده شده است.

  1. پنومونی یا عفونت ریه – ذات الریه
  2. التهاب مغز یا انسفالیت
  3. خونریزی
  4. سلولیت (عفونت باکتریایی پوست)
  5. زخم – جای زخم های آبله مرغان روی پوست
  6. در موارد نادر مرگ

فرق زونا با آبله مرغان

بیماری زونا و آبله مرغان شباهت زیادی با هم دارند و هر دو براثر ویروس واریسلا زوستر نشات می گیرند. اما تفاوت هایی نیز با یکدیگر دارند،آبله مرغان خفیف تر است و بیشتر کودکان را درگیر می کند اما زونا بیشتر در بین بزرگسالان درگیر است و علایم شدیدتری دارد و این بیماری براثر بروز مجدد ویروس آبله مرغان در بدن به وجود می آید، زیرا ویروس آبله مرغان بعد از ابتلا تا سال ها، خاموش در بدن باقی می ماند. این ویروس مانند آبله مرغان مسری است و افرادی که واکسن نزدند و تا کنون به آبله مرغان مبتلا نشده اند، منتقل می شود.

آبله مرغان در زنان باردار

اگر در ماه های اولیه بارداری هستید، توصیه می کنم حتما آزمایشات لازم اولیه را انجام دهید، تا بیماری در بدن شما نهفته نباشد. مادرانی که در 20 هفته بارداری هستند، و بیماری آبله مرغان داشته باشند ممکن است نوزاد به سندروم واریسلا زوستر مادرزادی ( سندرمی که در نوزادان حین تولد رخ می دهد) مبتلا شده باشد و این عارضه برای جنین خطرناک است زیرا ممکن است موجب عوارضی چون مشکلات چشمی، کوتاه شدن بازو و پاها را به همراه داشته باشد. افرادی که باردار هستند بهتر است ایمونوگلوبولین واریسلا زوستر زودتر تزریق کنند. اما در صورتیکه تصمیم به بارداری دارید، حتما با دو دوز واکسن را بزنید و باید 28 روز از دوز دوم گذشته باشد تا شما بتوانید باردار شوید.

منبع: هر آنچه نیاز است درباره بیماری آبله مرغان بدانید 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.