روغن بادام شیرین چه کاربردی دارد ؟

کاربرد روغن بادام شیرین

برای بهره بردن از انواع کاربرد روغن بادام شیرین آن را از بادام خشک استخراج می کنند. روغن استخراج شده از بادام خشک طول عمر و ماندگاری بیشتری نیز دارد.

 

تنوع کاربرد ها

روغن بادام شیرین کاربرد های فراوانی دارد. از جمله کاربرد های دارویی گرفته تا کاربرد های آرایشی. از این روغن برای تولید انواع روغن بدن، ژل، لوسیون، کرم، صابون، شامپو و حتی شمع استفاده می کنند.

 

روغن بادام شیرین برای پوست

معمولاً برای استفاده از روغن بادام شیرین روی پوست آن را به دمای بدن می رسانند تا جذب بهتری داشته باشد. برای ایجاد بوی بهتر معمولاً چند قطره اسانس روغنی با عطر دلخواه به استفاده لذت بخش تز از این روغن برای پوست کمک می کند. روغن بادام شیرین حاوی ویتامین ای است و به عنوان آنتی اکسیدان قوی عمل می کند، سبب نرمی و لطافت پوست می شود و برای پوست مغذی است. روغن بادام شیرین در ترکیب با روغن جوجوبا می تواند به عنوان ضد آفتاب طبیعی برای پوست استفاده شود. قرار دادن این روغن به مدت ده دقیقه روی پست کافی است و سپس می توان آن را آبکشی کرد. بهبود جای جوض ،جای زخم و ترک های پوستی با استفاده از روغن بادام شیرین امکان پذیر است.

 

روغن بادام شیرین برای دور چشم

روغن بادام شیرین به خوبی حلقه ی تیره ی دور چشم را روشن می کند و پف آن را نیز می کاهد. روغن بادام شیرین را به همراه عسل (چند قطره روغن و یک قاشق چ عسل) به مدت یک ساعت روی پوست قرار دهید و آثار شگفت آور ان را ببینید. این ماسک را می توان به همراه چند قطره آبلیموی تازه برای کل صورت استفاده کرد. این ماسک سبب تولید سلول های پوستی جدید، شفافیت و شادابی می شود.

 

کاربرد روغن بادام شیرین برای ماساژ

ماساژ روغن بادام شیرین سبب تقویت استخوان ها و کاهش درد عضلات می شود. از این روغن به راحتی می توان برای ماساژ بدن نوزادان نیز استفاده کرد و نگرانی نداشت. روغن بادام شیرین لایه های کلاژن پوست بدن را ترمیم می کند و التهاب و قرمزی را درمان می نماید.

 

کاربرد روغن بادام شیرین برای مو

دو قطره روغن بادام سیرین به علاوه یک قطره اسانس رزماری را به شامپوی روزانه بیفزایید تا به طور طبیعی ریزش مو را درمان کند. این روغن پوششی محافظ روی مو ها ایجاد می کند که مانع از ایجاد مو خوره و آسیب دیدن مو در برابر نور خورشید می شود. این روغن برای استحکام ناخن ها نیز مفید است.

 

کاربرد دارویی

استعمال روغن بادام روی شقیقه ها می تواند سبب درمان استرس شود و قابلیت درمان واریس و مشکلات عروقی ناشی از آن را دارد. برای اینکار ترکیبی از روغن بادام شیرین و اسانس سیر بسیار مفید است.

از فواید و کاربرد روغن بادام شیرین غافل نشوید.

منبع : روغن بادام شیرین چه کاربردی دارد ؟

با انواع آکنه آشنا شوید ؟

انواع جوش صورت

جای زخمی که از انواع جوش صورت باقی می ماند، مشکل شایعی است که درمان آن دشوار است. جای زخم می تواند تغییر بافتی در لایه های سطحی و عمیق پوست ایجاد کند و حتی ممکن است باعث تیرگی پوست شود. آکنه یکی از شایع ترین اختلالات است که در پوست مشاهده می شود.آکنه می تواند تأثیر روان شناختی و اجتماعی هم داشته باشد و برای برخی از افراد جای زخم پس از آکنه، می تواند بسیار آزاردهنده باشد.

 آکنه

آکنه یک بیماری پوستی است که غده های چربی را در پایه فولیکول مو درگیر می کند. معمولاً در دوران بلوغ وقتی غدد چربی فعال می شوند، ممکن است انواع جوش صورت ظاهر شوند. این غدد توسط هورمون های مردانه تولید شده توسط غدد فوق کلیوی هردو جنس نر و ماده تحریک می شوند. پوست انسان دارای منافذی است که به غدد چربی که در زیر پوست قرار دارد متصل می شود. غدد از طریق فولیکول ها به منافذ متصل می شوند. این غدد سبوم یا چربی طبیعی را تولید می کند. سبوم سلول های مرده پوستی را از طریق فولیکول ها به سطح پوست منتقل می کند. یک مو کوچک از طریق فولیکول خارج از پوست رشد می کند. جوش ها با انسداد این فولیکول ها رشد می کنند و در نتیجه باعث تجمع چربی زیر پوست می شوند.

انواع مختلف آکنه

جوش سرسفید کوچک، یکی از انواع جوش صورت است که در زیر پوست باقی می ماند.

جوش سرسیاه که به وضوح قابل مشاهده است و روی سطح پوست ظاهر می شود. پاپول برجستگی کوچک و صورتی است که در سطح پوست قابل مشاهده است. پوسچول برجستگی قرمز رنگ، چرکی و قابل مشاهده است. کیست پر از چرک و جوش دردناکی است که به وضوح روی سطح پوست قابل مشاهده است. کیست اغلب باعث ایجاد زخم می شود.

میزان التهاب همراه با واکنش فرد به آن، میزان، نوع و عمق جای زخم را تعیین می کند. التهاب شدید آکنه ها می تواند به نکروز کلی فولیکول و ضخیم شدن فولیکول منجر شود. پارگی هایی که عمیقا در فولیکول رخ می دهد ممکن است منجر به التهاب شود که فراتر از فولیکول مو گسترش می یابد، باعث از بین رفتن چربی زیر جلدی و منجر به جای زخم می شود.

درمان آکنه

درمان آکنه ها، یک روند چند مرحله ای است. در شروع درمان، بیمار توسط متخصص پوست معاینه می شود تا نوع جای زخم مشخص شود. سپس لیستی از روش های درمان به بیمار ارائه می شود. مهم است که به بیمار تأکید شود که در طی روند درمان، جای زخم انواع جوش صورت قابل بهبود است اما هیچ وقت پوست به حالت اولیه برنمی گردد.

منبع : https://bit.ly/32LQVT5

خوردن صبحانه چه اهمیتی دارد ؟

چرا باید صبحانه بخوریم

فایده صبحانه چیست و چرا باید صبحانه بخوریم

حتماً شنیده اید که باید مانند پادشاه صبحانه خورد، چرا باید صبحانه بخوریم و چرا این وعده ی غذایی تا این اندازه اهمیت دارد؟ از دیدگاه علمی مهمترین وعده دانستن یکی از وعده های غذایی و نادیده گرفتن باقی وعده ها در طول روز کار درستی نیست. اما مطالبی وجود دارد که اهمیت بیشتر وعده ی صبحانه را نشان می دهد.

 

حذف و صبحانه و غذا خوردن بیشتر

اثبات شده است که حذف وعده ی صبحانه روی مغز و واکنش های آن تاثیر دارد و سبب می شود فرد وعده ی نهار را بیشتر میل کند. حذف وعده ی صبحانه سبب می شود افراد در طول روز انرژی کمتری برای فعالیت های خود داشته باشند و به نظر می رسد هر چقدر مقدار غذای صرف شده در وعدهای نهار زیاد باشد هم نمی تواند جایگزین حذف وعده ی صبحانه شود.

 

رابطه ی صبحانه و سوخت و ساز

خوردن صبحانه بدن را برای سوخت و ساز مواد غذایی به کار می اندازد. فرآیند های بیولوژیکی با گوارش و ذخیره ی مواد غذایی عمل می کنند. پژوهش ها نشان می دهد که میزان مصرف انرژی در زمان صبح بسیار بیشتر از شب است. به همین دلیل بدن باید متوجه جبران کمبود ها از بیرون شود تا شروع به فعالیت کند. افرادی که در زمان صبح به تغذیه ی خود اهمیت می دهند، افراد فعال تر و پر انرژی تری خواهند بود. این دسته از افراد به ورزش های صبحگاهی نیز روی می آورند و میزان سلامتی در این افراد بالاتر از افرادی است که وعده ی صبحانه را حذف کرده اند.

 

صبحانه و افزایش وزن

حذف وعده ی صبحانه با افزایش وزن و ذخیره سازی چربی در بدن در طول زمان همراه است. البته این مساله به این معنا نیست که مصرف صبحانه می تواند سبب لاغری شود. می توان به طور کلی خوردن وعده ی صبحانه را نشانه ای از سبک زندگی سالم دانست که از بروز چاقی بیمار گونه تا حدودی جلوگیری می کند. البته افرادی هم وجود دارند که وعده ی صبحانه را حذف کرده اند و ابداً دچار چاقی نشده اند و باید گفت این مساله به عوامل مختلفی بستگی دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد.

به طور کلی میل کردن صبحانه می تواند عملکرد ورزشی استقامتی را نیز بالا ببرد و به فرد کمک کند تا بهتر و راحت تر فعالیت های ورزش خود را ادامه دهد و وزن خود را کاهش دهد.

 

باید صبحانه بخوریم یا نه؟

با توجه به مطالب علمی که ارائه شد، وعده ی صبحانه یکی از باید های غذایی است. تنبلی صبحگاهی را کنار بگذارید و با توجه به اینکه اکنون می دانید چرا باید صبحانه بخوریم، این وعده ی غذایی را حذف نکنید.

منبع : https://bit.ly/3hqt2og

کشتن زنبورهای ملکه چگونه است ؟

زنبورهای ملکه

در بین برخی از گونه های زنبور ها کشتن زنبورهای ملکه دیده می شود. برخی از کارگران زنبور ملکه در صورتی که اشتباهی در به دنیا آمدن زنبور های نر ببینند قیام می کنند و ملکه ی خود را می کشند. سپس تاج و تخت این ملکه را در اختیار یکی از دختران وارث قرار می دهند که بتواند نر های بیشتری به دنیا آورد و بقای نسل زنبور ها تأمین شود. برای درک این رفتار زنبور ها لازم است کمی در مورد تفاوت زنبور های نر و ماده بدانیم.

زنبور های نر و ماده

زنبور های ملکه برای به دنیا آوردن فرزندان نر خود نیازی به جفت گیری ندارند. این مساله ژنتیکی است. زنبور ملکه تمام ژن به وجود آمدن زنبور نر را در اختیار دارد. در ازای آن برای به دنیا آمدن زنبور های ماده نیاز است که ملکه جفت گیری کند زیرا نیمی از ژن زنبور های ماده در اختیار زنبور های نر است. ملکه ی زنبور ها در طول عمر خود تنها یک بار جفت گیری می کند و اسپرم های زنبور نر را برای تمام عمر خود ذخیره می نماید. در این شرایط زنبور ملکه خود می تواند انتخاب کند که کدام تخم ها را بارور کند تا زنبور های مونث به دنیا بیایند. گاهی پیش می آید که به دلیل مسائل ژنتیکی زنبور جفت ملکه، نمی توانند کنترلی روی تولید نسل آینده زنبور داشته باشند.

ترور ملکه

در شرایطی که تولید نسل آینده کلونی زنبور ها به خطر بیفتد، ملکه توسط کارگران خود کشته می شود تا ملکه ی جدید طبیعی و سالمی برای گروه انتخاب شود. فرزندانی که ملکه به طور نادرست تولید می کنند بوی نامناسبی از خود ساطع می کنند و نقشی در کارگری برای گروه ندارند. وجود این فرزندان کارگران ملکه را توجیه می کند تا برای کشتن آن اقدام کنند. در واقع کشتن ملکه به یکی از دختران او این امکان را میدهد که وارث باشد و وظیفه ی بقای نسل زنبورهای کلونی را بر عهده بگیرد.

تفاوت زنبور ها در کشتن ملکه

در زنبور های عسل، زنبور های کارگر می توانند نسل نامناسب را از زمان لارو بودن تشخیص دهند و از بین ببرند و در برخی از گونه های دیگر زنبور ها تا زمان متولد شدن نسل نامناسب امکان تشخیص آن ها وجود ندارد

مورچه ها نیز مانند زنبور ها عمل می کنند

رفتار ملکه کشی در زنبور ها منحصر به فرد نیست و در برخی از گونه های اجتماعی حشرات مانند مورچه ها نیز دیده می شود. مورچه ها گروه هایی دارند که تفاوت یکدیگر را از روی بو تشخیص می دهند. در صورتی که ملکه ی مورچه ها بویی نا متعارف و متفاوت با گروه را داشته باشد، همانطور که کشتن زنبورهای ملکه دیده می شود، ملکه ی مورچه ها نیز در خطر کشته شدن قرار دارد.

منبع : https://bit.ly/33nqT7U

سیستم ایمنی و باکتری روده

سیستم ایمنی و باکتری روده

سیستم ایمنی و باکتری روده چه ارتباطی به هم دارند؟ روده ی هر انسان محل زندگی انواع مختلفی از باکتری هاست و البته برخی از ریزجانداران غیر باکتری نیز در آنجا زندگی می کنند. مجموعه ی این جاندارن را میکروبیوم روده می نامند. این باکتری ها از غذایی که خورده می شود و از طریق دهان وارد بدن می شوند. به محض تولد انسان، این باکتری ها در محیط روده شروع به رشد می کنند. این باکتری ها تاثیر زیادی بر سیستم ایمنی و حتی واکنش بدن در مقابل واکسن دارند.

 

برهم کنش باکتری های روده و سیستم ایمنی

پژوهش ها اذعان می کنند باید بین پاتوژن های مضر و ریزجانداران بی خطر تعادلی برقرار باشد. نیاز است که سیستم ایمنی بد با پاتوژن ها مقابله کند و جلوی بیمار شدن را بگیرد و در عین حال اجازه ی رشد به باکتری های مفید بدهد.

شواهد نشان می دهد که تعادل جمعیت باکتری های مضر و مفید نقش مهمی در سلامت بودن انسان دارند. مصرف زیاد آنتی بیوتیک ها و تغییرات رژیم غذایی منجر به حذف باکتری های مفید روده می شود و در کشور های ثروتمند مردم بیشتری با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند و سلامت خود را به علت عدم تعادل باکتری های روده از دست می دهند.

عدم وجود تنوع در باکتری های روده منجر به بیماری های التهابی دستگاه گوارش می شود و شانس ابتلا به بیماری های خود ایمنی را افزایش می دهد.

 

باکتری های مضر در روده و واکسن

باکتری های غیر مفید در روده می توانند سبب بی تاثیر شدن واکسن ها شوند. ترکیب باکتری های موجود در روده مستقیماً بر تاثیر واکسن بر بدن اثر دارد. این باکتری های مضر سیستم ایمنی بدن را به واکنش وا می دارند و اجازه ی تطبیق با واکسن را نمی دهند. برای سلامتی و تاثیر حد اکثری واکسن ها لازم است دستگاه گوارش التهابی نداشته باشد. برخی از پژهش ها نشان می دهد که مبتلا شدن به آنفولانزا نیز متاثر از باکتری های روده است. سیستم ایمنی بدن پروتئین خاصی در باکتری ها را شناسایی می کند و واکنش خود را متناسب با ان تنظیم می نماید.

 

باکتری ها تنها فاکتور موثر نیستند

گرچه نقش باکتری های روده بر عملکرد سیستم ایمنی بدن انکار ناپذیر است، باید به این نکته توجه داشت که عوامل مختلفی بر سیستم ایمنی تاثیر گذارند. تغذیه، سن، جنس، ژنتیم و نوع پاتوژن هایی که فرد با ان ها در ارتباط است همگی اهمیت دارند. در واقع هنوز به طور دقیق بهترین نوع میکروبیوم روده مشخص نشده است و جمعیت باکتری ها در بدن هر فرد متفاوت است.

به طور کلی تغذیه ی سالم و مصرف میوه و سبزیجات کافی و دور بودن از استرس مزمن و طولانی  همراه با ورزش منظم، میکروبیوم روده را تنظیم خواهند کرد و ارتباط سیستم ایمنی و باکتری روده بهینه خواهدشد.

منبع :سیستم ایمنی و باکتری روده