مواد غذایی مقوی برای تقویت پستان

Image result for Chest pain

سینه در دوران بلوغ رشد میکند و بافت های سینه در طول چرخه قاعدگی تغییر کرده و در طی این دوران برخی زنان احساس درد میکنند و این درد بسیار متداول است. شدت درد در زنان متفاوت عمل میکند ممکن است درد شدید یا یک خارش ساده باشد، درد سینه را ماستالژی می نامند، هرگونه سوزش،درد، گرفتگی در بافت پستان گفته می شود، و ممکن است این درد مداوم و یا مقطعی باشد، به خصوص اگر بعد از عادت ماهانه درد ادامه دار بود، حتما باید به پزشک مراجعه کنید. درد بعد از چرخه عادت ماهانه، ممکن است علل متفاوتی داشته باشد. از طرفی نشانه های غیر طبیعی در سینه، را مثل ترشحات، تورم و قرمزی را جدی بگیرید. اما هر دردی سرطان یا بیماری خطرناک نیست .

توده های پستان به چه معناست؟

توده پستان، برجستگی هایی است که در سینه تشکیل می شود. اندازه و بافت آن در زنان تفاوت دارد. و این توده ها گاهی دردناک است، گاهی علت درد سینه همین توده ها است، از طرفی ممکن است توده بدون درد باشد،  اما خوشبختانه بیشتر توده های پستانی، خوش خیم است. شکل توده ها بد خیم بسیار سخت و نامنظم است و به راحتی حرکت نمی کند و به بافت اطراف می چسبند.، چنانچه توده بدخیم باشد، احتمال سرطان سینه وجود دارد. پس به همین خاطر  نشانه ها و علائم سرطان سینه را جدی بگیرید.

درد در پستان نشانه تغییرات هورمونی است


نوسانات هورمون استروژن و پروژسترون در چرخه قاعدگی اتفاق می افتد و باعث می شود شما تورم، برآمدگی و یا درد سینه را احساس کنید.

کیست های خوش خیم پستان

برخی اوقات علت درد سینه، کیست هایی است که در سینه شما تشکیل می شود و اکثر اوقات خوش خیم هستند، کیست ها، به شکل مایع در داخل پستان مانند بادکنک پر از آب به وجود می آیند، ممکن است یک یا چند کیست در پستان وجود داشته باشد ولی جای نگرانی نیست،  قبل از دوران پریود، کیست ها با نوسانات هورمونی بزرگتر می شوند و فرد احساس درد میکند، برخی از انواع کیست ها به سطح پستان نزدیک هستند و گاهی در لایه های زیرین بافت پستان ایجاد می شوند، اما اگر بزرگ و دردناک باشند، باید مایع درون کیست تخلیه شود در غیر این صورت کیست ها به درمان نیازی ندارند. این بیماری در زنان زیر 50 سال بیشتر دیده می شود و بعد از سن یائسگی با کم شدن سطح استروژن کیست ها از بین می روند.

درد پستان ناشی از کشیدن سیگار

تحقیقات نشان داده که سیگار کشیدن سطح اپی نفرین در بافت پستان افزایش میدهد و باعث افزایش درد در پستان می شود.

درد پستان ناشی از مصرف دارو ها

گاهی مصرف داروهای آنتی بیوتیک، هورمونی، داروهای قلبی و افسردگی در درد پستان تاثیر دارند، اما در صورت بروز درد باید با پزشک خود مشورت کنید و هرگز با تجویز خود داروها را متوقف نکنید.

رژیم غذایی ناسالم و درد پستان


اگر رژیم غذایی ناسالمی داشته باشید ممکن است به درد پستان مبتلا شوید، از مصرف غذاهای چرب و کربوهیدرات تصفیه شده خودداری کنید.

راهنمای خودآزمایی فیزیکی پستان

  1. بررسی سینه در حمام

از یک پد تخت استفاده کنید و با سه انگشت، تمام قسمت های پستان  و زیر بغل را بررسی کنید، اگر احساس درد سینه داشتید حتما به پزشک مراجعه کنید.

  1. وقتی مقابل آینه ایستاده اید

دستان خود را کنار پاهایتان قرار دهید و سینه تان را  معاینه کنید در مرحله بعد دستان خود را بالای سر برده و مجددا با دقت آزمایش کنید، هرگونه نشان غیر طبیعی در نوک پستان یا فرورفتگی را بادقت بررسی کنید.

  1. دراز بکشید

روی تخت خواب دراز بکشید و یک بالشت زیر شانه خود قرار دهید، سپس بازوی راست خود را بالا برده و با دست چپ، انگشتان را به دور پستان سمت راستی حرکت دهید و تمام قسمت های پستان و زیر بغل را معاینه کنید. این روش باعث کشیده شدن بافت پستان می شود.

مواد غذایی مقوی برای تقویت پستان


  1. سبزیجات برگ دار بخورید

سبزیجات برگ دار مثل اسفناج، کلم دارای آنتی اکسیدان کاروتنوئید مانند بتاکاروتن هستند که از بروز بیماری هایی مثل سرطان سینه جلوگیری میکنند.

  1. از مرکباتی مثل لیمو و پرتقال غافل نشوید

مرکبات مثل لیمو و پرتقال سرشار از ویتامین سی و فولیک اسید و کاروتنوئید ها مثل کاروتن هستند.

  1. ماهی های چرب مثل سالمون بخورید

ماهی های چرب مثل سالمون، قزل آلا و ساردین برای سلامتی بسیار موثر هستند.

  1. توت بخورید

توت سرشار از آنتی اکسیدان های فلاونویید است و از گسترش سلول های سرطانی ممانعت میکند.

  1. سیر، پیاز و زنجبیل بخورید

این مواد سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدان، ویتامین سی و فنلی هستند که مصرف آن ها، زنان را از ابتلا به سرطان سینه کاهش میدهد.

  1. حبوبات را فراموش نکنید

حبوبات سرشار از فیبر، شما را در برابر سرطان سینه مصون نگه می دارد.

با 10  نشانه سرطانی شدن پستان آشنا شویم

  1. تغییرات غیر طبیعی در پوست سینه

احساس خارج یا احساس سوزن سوزن شدن در پوست سینه

  1. غده در سینه

برخی از غده ها ممکن است نرم یا سفت باشد اما گاهی علایمی ندارند تا زمانیکه سرطان وارد مرحله جدی وارد شود، اگر توده ها کوچک باشند گاهی با ماموگرافی نمایان می شوند، بنابراین انجام منظم ماموگرافی برای زنان الزامی است.

  1. ورم کردن سینه

پستان در مراحل اولیه سرطان ممکن است طبیعی به نظر برسد بنابراین تشخیص زود هنگام سرطان سینه به موفقیت درمانی آن کمک میکند، ولی در مراحل پیشرفته، پستان متورم شده و غدد لنفاوی را سرطانی میکند.

  1. نشانه درد سینه

درد در ناحیه سینه جزو اولین علایم هشدار است و با رشد تومور، این درد افزایش پیدا میکند و به قفس سینه را نیز درگیر میکند.

با روش های تشخیص سرطان سینه آشنا شوید


پس از مراجعه به پزشک و معاینه فیزیکی و سوالاتی در زمینه علایم و زمان پیدایش توده، در صورت تشخیص، پزشک ممکن است آزمایشاتی را تجویز کند.

  1. ماموگرافی

ماموگرافی نشانه های اولیه سرطان پستان را شناسایی میکند.

  1. روش بیوبسی از سینه

بیوبسی پستان روشی است که بوسیله آن نمونه کوچکی از بافت پستان برای آزمایش گرفته می شود و انواع مختلفی دارد و ممکن است احساس درد سینه، سوزش یا کوفتگی داشته باشید.

  1. آسپیراسیون با سوزن ظریف (FNA)

به وسیله این روش مایعات توده پستان را با سوزن از بین می برند، با خالی کردن مایعات، کیست های سرطانی از بین می رود، اما اگر مایعات خونی یا کدر باشند، برای نمونه برداری و تجزیه و تحلیل سلول های سرطانی بررسی می شوند.

  1. روش MRI

تصویربرداری رزوانس مغناطیسی یا mri، عکس برداری دقیق از ناهنجاری هایی سینه است.

سرطان پستان در مردان چگونه است

سرطان سینه در خانم ها بیشتر از آقایون است، اما بافت های سینه مردان نیز می تواند سرطانی شود و معمولا در مردان مسن شایع تر است. نشانه های سرطان پستان در مردان به صورت پوسته پوسته شدن نوک پستان،تورم، قرمزی پوست پستان و یا خارش در پستان نمایان می شود.

درمان سرطان سینه با روش ماستکتومی


در این روش، پزشک تمام بافت پستان و بافت های اطراف را از بین می برد، و میزان برداشت بافت به گسترش تومور بستگی دارد، بدین معنی که گاهی غیر از بافت های پستان، گره های لنفاوری زیر بغل و عضلات سینه نیز برداشته می شود.

شیمی درمانی پستان

رایج ترین روش درمانی، سرطان پستان است که به صورت داروهای شیمیایی انجام میگیرد، وظیفه این داروها از بین بردن رشد سریع سلول های سرطانی در سرتاسر بدن است، شیمی درمانی معمولا یک درمان موازی با سایر روشهای درمانی مانند پرتودرمانی، جراحی صورت میگیرد.

کلام آخر

ما در این مقاله تلاش کردیم تا اطلاعات کاملی در خصوص انواع نشانه های درد در سینه در اختیار شما قرار دهیم، اگرچه هر دردی در سینه خطرناک نیست اما همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، پس انجام منظم معاینه پستان بسیار ضروری است و از رشد و گسترش بیماری های مثل سرطان سینه جلوگیری میکند.

منبع: https://bit.ly/3qQ1s9D