راه های مقابله با افزایش وزن در دوران یائسگی

افزایش وزن در یائسگی

افزایش وزن در یائسگی به دلیل تغییرات هورمونی و تاثیر آن بر تئزیع چربی در بدن اتفاق می افتد. علائم یائسگی از جمله اختلال در پریود، گر گرفتگی، خستگی، حساس شدن سینه ها، خشکی، مشکلات خواب و تغییرات خلقی در این دوران رخ می دهد. افزایش وزن با روند افزایش سن رابطه ی مستقیم دارد و سیستم ذخیره ی چربی به علت همین تغییرات هورمونی در بدن زنان متفاوت با قبل خواهد بود. افزایش وزن اجتناب ناپذیر است اما راهکار هایی برای مقابله با آن نیز وجود دارد.

 تغییرات هورمونی محل ذخیره چربی را تغییر می دهند

در دوران یائسگی نواحی مشخصی نظیر شکم برای ذخیره ی چربی ها مستعد ترند. این مساله به دلیل تغییرات ورمونی رخ می دهد. افزایش نسبت هورمون تستسترون به استروژن نواحی ذخیره ی چربی را در بدن زنان یائسه عوض می کند. در این شرایط چربی ها بیشتر در قسمت میانی بدن ذخیره خواهد شد.

 افزایش سن علت واقعی افزایش وزن

افزایش وزنی که همراه با دوران یائسگی مشاهده می شود در واقع محصول جانبی افزایش سن است. با افزایش سن بدن ما کارایی قبل را نخواهد داشتو عضلات بدن شروع به کاهش یافتن می کنند. در این شرایط توده ی چربی در بدن افزایش پیدا خواهد کرد.

با کاهش حجم عضلات بدن تصمیم می گیرد کالری بیشتری ذخیره کند و بیشتر استراحت نماید و در نتیجه اضافه وزن را شاهد خواهیم بود. لازم است که با افزایش سن عادات غذایی تغییر کنند. در واقع درد و ناراحتی های مفصلی در سن بالا یکی دیگر از عوامل کم تحرکی است اما باید با ان مقابله شود. این روند مختص زنان نیستو در بین مردان نیز دیده می شود.

 برای مقابله با افزایش وزن در دوران یائسگی ورزش کنید

انجام تمرینات ورزشی منظم روزانه کمک می کند تا بدن قوی تری داشته باشید و عضلات شما بتوانند از مفاصل محافظت کنند و ضمن آن بدن تمایلی به ذخیره ی چربی بیش از اندازه پیدا نکند.

 عادات مثبت ایجاد کنید

ایجاد کردن عادات مثبت و ترک عادات منفی در سن بالا اهمیت زیادی دارد. برای مثال صرف تمام وقت در مقابل رسانه هایی مانند تلویزیون و گوشی هوشمند اصلاً برای سلامتی مناسب نیست و باید با رفتار های مثبتی مانندیادگیری یک مهارت جدید جایگزین شود.

 آرام غذا بخورید

غذای خود را به دور از حواس پرتی های ناشی از فناوری های امروزی میل کنید و آرام غذا بخورید. برای آرام غذا خوردن می توانید از قاشق چای خوری استفاده کنید و تعداد دفعات جویدن را بشمارید و همچنین خوراکی های ناسالمی مانند شکر و کربوهیدرات بیش از اندازه را با خوراکی های سالم تری مانند آجیل جایگزین نمایید.

افزایش وزن در یائسگی قابل کنترل است و با کمی فعالیت و اصلاح سبک زندگی می توانید با آن مقابله کنید.

منبع : https://bit.ly/2WX2VOv

آیا انجام فعالیت های ورزشی برای گروه های پر خطر ضروری است ؟

انجام فعالیت ورزشی در خانه

فعالیت ورزشی در خانه

سبک زندگی امروزی سبب کاهش شدید در فعالیت های بدنی شده است. انجام فعالیت ورزشی در خانه برای گروه های حساسی که امکان خروج از خانه و رفتن به باشگاه را ندارند دو چندان اهمیت دارد. افراد مسن و افرادی که مبتلا به بیماری های مزمن هستند در دسته ی گروه های پر خطر جای می گیرند.

 آمادگی قلبی تنفسی

برای درک عواقب عدم تحرک کافی لازم است ابتدا مفهوم آمادگی قلبی تنفسی را درک کنیم. آمادگی قلبی تنفسی نمودی از سلامت کلی بدن انسان است. این آمادگی مشخص می کند که اندام های مختلف در بدن ما تا چه حد هماهنگ با یکدیگر عمل می کنند. برای مثال دستگاه تنفسی و سیستم قلبی و عروقی چگونه می توانند در هماهنگی با هم اکسیژن کافی را حین انجام فعالیت های ورزشی به عضلات برسانند.

میزان فعالیت های روزانه ی هر انسان، آمادگی قلبی و تنفسی وی را تحت تاثیر قرار می دهد. این آمادگی معمولاً در 20 سالگی به اوج خود می رسد و از آن پس سیر نزولی طی خواهد کرد و برای ممانعت از افت آن نیاز به ورزش داریم.

 بی تحرکی و افت آمادگی قلبی تنفسی

در پژوهشی که در آن 5 مرد جوان مورد مطالعه قرار گرفتن، نشان داده شد که پس از سه هفته استراحت مطلق آمادگی قلبی و تنفسی آن ها به میزان 27% افت داشته است.

همین افراد 30 سال بعد مجدداً مورد نظارت قرار گرفتند و سه دهه افزایش سن به میزان 11% از آمادگی قلبی تنفسی آن ها کاسته بود. این پژوهش به خوبی نشان داد که حتی دوره های کوتاه بی تحرکی چگونه می تواند بر بدن تاثیر سوء داشته باشد.

 در خانه فعال باشید

به طور کلی افراد گروه های پر خطر مانند سالمندان به خودی خود از آمادگی قلبی تنفسی کمتری برخوردارند و در خانه ماندن و بی تحرکی مشکلات مضاعفی برای آن ها ایجاد خواهد کرد.

 برنامه ورزشی داشته باشید

برای انجام فعالیت ورزشی در خانه لازم است که زمان مشخصی را برای ورزش تعیین کنید و به آن پایبند باشید. مدت زمان مناسب برای انجام تمرینات ورزشی روزانه حدود 30 دقیقه است. می توانید این زمان را به سه تا ده دقیقه تقسیم کنید. می توانید از نرم افزار های گوشی همراه برای تنظیم برنامه تان استفاده کنید.

اگر بتوانید فعالیت های مضاعفی در رابطه به کار های خانه و برای مثال کاشتن گل و گیاه نیز به این فعالیت های ورزشی اضافه کنید برای بدن شما بسیار بهتر خواهد بود. مراقب باشید که در خانه ماندن و به طور پیوسته پای تلویزیون یا شبکه های اجتماعی نشستن سلامت بدن انسان را به شدت به خطر می اندازد. اگر امکان رفتن به باشگاه ورزشی را ندارید، فعالیت ورزشی در خانه را از همین الان و امروز شروع کنید.

منبع : آیا  انجام فعالیت های ورزشی برای گروه های پر خطر ضروری است ؟

چه خوراکی هایی باعث افزایش شیر مادر می شود ؟

خوراکی های افزایش دهنده شیر مادر

از آنجا که شیر مادر مغذی ترین و ایمن ترین غذا برای نوزاد است، شناخت خوراکی های افزایش دهنده شیر مادر به مادران کمک می کند تا فرزندان دلبند خود را بهتر تغذیه کنند. شیر مادر کمک می کند تا نوزادان نسبت به ابتلا به آسم آلرژی، بیماری های تنفسی و عفونت ها خطر کمتری را متوجه باشند و از طرفی رابطهی فیزیکی و عاطفی بین فرزند و مادر از مزایای مهم روانی شیر دهی است. شیردهی به مادران نیز کمک می کند تا کمتر در خطر ابتلا به روماتیسم، بیماری های قلبی و عروقی و سرطان سینه قرار گیرند.

در ادامه به معرفی خوراکی های افزایش دهنده شیر مادر می پردازیم.

 

جو دو سر

جو دو سر یکی از مغذی ترین خوراکی هایی است که هم به افزایش شیر مادر و هم به بهبود کیفیت و ارزش غذایی آن کمک می کند. جو دو سر ترشح اکسی توسین در بدن را شبیه سازی کرده و مانع از بروز کم خونی در مادران می شود. یک کاسه سوپ گرم درست شده از جو دو سر غذای عالی برای مادران شیرده محسوب می شود.

 

بادام

بادام و دیگر انواع آجیل مانند گردو از جمله خوراکی های فوق العاده سلامت برای مادران شیرده است. بادام دارای پروتئین، فیبر ،املاح معدنی و مواد انتی اکسیدان است. همچنین کلسیم فراوانی در شیر وجود دارد. مصرف بادام احساس ضعف و گرسنگی را نیز از مادران دورمی کند.

 

روغن نارگیل

روغن نارگیل برای مادران باردار و شیرده مفید است. این روغن حاوی اسید های چرب امگا 3 بوده و کمک می کند هورمون های تولید شیر در بدن مادران بیشتر ترشح شوند. می توان از روغن نارگیل در پخت  پز و حتی در درست کردن سالاد استفاده کرد.

 

تخم مرغ

تخم مرغ به دلیل داشتن ویتامین ب 12 و ویتامین د و همچنین فولات یکی از بهترین مواد غذایی برای مادران شیرده محسوب می شود. زرده ی تخم مرغ یکی از معدود مواد غذایی حاوی ویتامین د است و از آنجا که بسیاری از افراد دچار کمبود ویتامین د هستند، مصرف ان بسیار مفید خواهد بود.

 

سالمون

ماهی ها به ویژه ماهی سالمون باید در رژیم غذایی مادران باردار جای داشته باشند. مصرف این خوراکی با تامین اسید چرب امگا 3 در شیر مادر، کیفیت و مقدار شیر را بالا می برد. گفته شده است که مصرف ماهی سالمون اثرات ضد افسردگی نیز دارد و در دروان بعد از زایمان به مادران بسیار کمک خواهد کرد.

 

هویج و اسفناج

هویج و اسفناج دو مورد از سبزیجاتی هستند که مصرف آن ها در دوران شیردهی توصیه می شود. این دو خوراکی به دلیل داتشن بتا کاروتن و آهن بالا به مغذی شدن شیر مادر کمک شایانی می کنند. مصرف روزانه ی این دو خوراکی به مادران شیرده توصیه می شود.

این ها مواردی از خوراکی های افزایش دهنده شیر مادر هستند.

منبع: چه خوراکی هایی باعث افزایش شیر مادر می شود ؟

آینه بغل خودرو های لوکس

آینه بغل خودرو

آینه بغل خودرو یکی از مهمترین اجزای بیرونی یک خودرو است که برای حفظ جان سرنشینان اهمیت حیاتی دارد. تقریباً تمام وسایل نقلیه در دو طرف خود آینه دارند و به راننده کمک می کنند تا دید بهتری نسبت به اطراف و پست سر خود داشته باشد. تنظیم زاویه دید در آینه بغل خودرو در کاهش تصادفات بسیار اثرگذار است. به طوریکه نداشتن آن منجر به جریمه های قانونی خواهد شد.

 انواع آینه بغل خودرو

شاید خودرو های اولیه از داشتن آینه بغل بی بهره بودند زیرا تعداد خودرو ها انقدر زیاد نبود که نیاز به این ابزار وجود داشته باشد. اما امروزه انواع مختلفی از آینه بغل توسط طراحان خودرو، طراحی و تولید شده است. خودروهای لوکس و گرانقیمت از آینه های گرانتری نیز برخوردارند. این آینه ها دارای حسگر هستند و چراغ LED دارند و تنظیم آن ها به صورت دستی انجام نمی شود. البته اگر برق خودرو دچار مشکل شود تنظیمات آینه نیز با مشکل مواجه خواهد شد. تعبیه گرمکن برای این آینه ها نیز در زمستان از یخ زدگی و بخارگرفتگی جلوگیری می کند.

 آسیب به آینه بغل

در مورد خودرو هایی که حسگر خودکار برای جمع کردن آینه بغل دارند، معمولاً آسیب کمتری گزارش شده است. اما رانندگانی که هنگام پارک کردن خودرو اقدام به جمع کردن آینه ها نمی کنند بیشترین احتمال تصادف و خرابی آینه بغل خودرو را دارند. معمولاً جنس آینه بغل خودرو از پلاستیک فشرده یا کائوچو تهیه می شود و آسیب پذیری آن نسبت به دیگر اجزای بیرونی خودرو بالاتر است.

از طرفی گذر زمان و قرار گرفتن آینه های بغل خودرو در معرض تغییرات آب و هوایی و بارش برف و باران به مرور زمان سبب پدید آمدن خط و خش روی آینه ها می شود که با استفادهاز پولیش می توان آن را رفع نمود و ظاهر بهتری برای خودرو فراهم کرد.

 تعویض آینه بغل خودرو

برای تعویض آینه بغل به ابزار مخصوص نیاز است و اهل فن معمولاً ابزاری که بتواند چنین کاری را انجام دهد در اختیار دارند. برای مثال در مورد ماشینی مثل پراید افرادی وجود دارند که خود بتوانند اقدام به تعویض آینه کنند و ابزار را در اختیار داشته باشند. البته برای تعویض آینه بغل به طوری کلی بهتر است که از تعمیر کار خودرو در محل استفاده شود و خودرو با آینه ی شکسته در تردد در خیابان ها نباشد.

 

آینه بغل خودرو های لوکس

خودروهای لوکس از قبیل مازراتی، بی ام و، بنز و لامبورگینی به طور کلی قیمت لوازم جانبی بالایی دارند. از طرفی برخی از سودجویان ممکن است قطعات تقلبی و غیر اصل را به قیمت بالاتری به مشتریان بفروشند. با وجود اینکه قیمت آینه بغل خودرو های لوکس نسبت به خودرو های داخلی بالاست، باید مراقب اینگونه سودجویی ها نیز بود.

منبع: آینه بغل خودرو های لوکس

چه عواملی باعث مسمومیت می شود؟

علائم مسمومیت غذایی چیست

لازم است بدانیم علائم مسمومیت غذایی چیست تا درصورت ابتلا، اقدام لازم را انجام دهیم. مسمومیت غذایی با خوردن یا نوشیدن چیزی که حاوی میکروب های مضر است (باکتری، ویروس یا انگل) رخ می دهد. باکتری ها سمی در مواد غذایی ایجاد می کنند و این سم است که باعث ایجاد مشکل می شود.

 علائم مسمومیت غذایی

علائم مسمومیت غذایی می تواند ساعت ها یا روزها پس از مصرف غذا یا نوشیدنی آلوده شروع شود. زمان آن تا حدودی به علت مسمومیت غذایی بستگی دارد. همچنین می تواند به میزان غذا یا نوشیدنی یی که مصرف کرده اید بستگی داشته باشد. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد: درد شکم؛ اسهال؛ تب؛ از دست دادن اشتها؛ حالت تهوع؛ استفراغ؛ ضعف و خستگی.

مسمومیت غذایی ممکن است فقط یک نفر یا تمام افرادی را که از مواد غذایی یا نوشیدنی آلوده مصرفل کرده اند، تحت تأثیر قرار دهد؛ بستگی به میزان میکروب یا سموم در هر شخص و همچنین بستگی به حساسیت آنها به میکروب یا سم دارد.

 چه عواملی باعث مسمومیت غذایی می شود؟

غذاهای بسیاری می توانند باعث مسمومیت غذایی بشوند. غذاهایی که باید خنک نگه داشته شوند اما در محیطی گرم نگهداری می شوند، دلیل اصلی مسمومیت غذایی هستند. به همین دلیل است که مسمومیت از غذای مصرف شده در پیک نیک و رستوران که مواد غذایی (مانند سس مایونز در سالاد) اغلب برای مدت طولانی از یخچال خارج می شوند، بیشتر رخ می دهد. برخی از مواد غذایی که موجب مسمومیت می شوند، شامل موارد زیر است: گوشت یا مرغ خام یا پخته نشده، فرآورده های لبنی غیر پاستوریزه، میوه ها و سبزیجات شسته نشده.

 درمان مسمومیت غذایی

بیشتر موارد مسمومیت غذایی طی خفیف هستند و طی چند روز برطرف می شوند. در طی این مدت، باید از کم آبی بدن جلوگیری شود. کم آبی بدن یعنی از بین رفتن مایعات و الکترولیتها (مواد مغذی و مواد معدنی) که بدن به آن نیاز دارد. تا زمانی که استفراغ و اسهال تمام نشده باید از غذاهای جامد و لبنیات خودداری کنید. وقتی احساس بهتری پیدا کردید،غذاهای ملایم مانند نان تست و موز بخورید. از مصرف غذاهای تند، غذاهای سرخ شده، لبنیات و غذاهای پر چربی و قند خودداری کنید. مایعات زیادی بنوشید اما از شیر یا نوشیدنی های کافئین دار خودداری کنید.

 چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر اسهال شدید بیش از سه روز و استفراغ مکرر بیش از دو روز تداوم یافت؛ خون در مدفوع مشاهده کردید؛ درجه تب بالا دارید و درمجموع اگرعلائم شدید مسمومیت غذایی دارید، به پزشک مراجعه کنید. پزشک ممکن است آزمایش خون را لازم بداند تا مشخص شود آیا مسمومیت غذایی ناشی از باکتری است یا خیر. یا ممکن است آزمایش نمونه مدفوع را ضروری تشخیص دهد تا دریابد چه میکروبی باعث مسمومیت غذایی در شما شده است. امیدواریم با مطالعه این مطلب، آگاهی نسبی از اینکه علائم مسمومیت غذایی چیست، بدست آورده باشید.

منبع:چه عواملی باعث مسمومیت می شود؟