چه دمنوش هایی برای پرکاری تیروئید مناسب هستند؟

کاهش پرکاری تیروئید با کمک دمنوش های موثر نیوشا

امروزه بسیاری از افراد، ترجیح می دهند برای رفع موارد مختلف سلامتی خود به جای مصرف داروهای شیمیایی، از گزینه های طبیعی مثل گیاهان و دمنوش های گیاهی استفاده کنند. یکی از مشکلاتی که ممکن است افراد زیادی درگیر آن باشند، مشکلات کارکردی تیروئید و به ویژه پرکاری تیروئید است. اگرچه هیچ گیاهی وجود ندارد که هورمون تیروئید در آن وجود داشته باشد، اما مطالعات زیادی در مورد ارزیابی گیاهان به عنوان گزینه های اضافی برای داروی تیروئید مثل دمنوش برای پرکاری تیروئید، انجام شده است. در بیشتر موارد، اگر کمبود تغذیه ای نداشته باشید، گیاهان و مکمل ها تاثیر زیادی روی وضعیت تیروئید شما نخواهند داشت- و بعضی از آن ها ممکن است مشکلات جدی سلامتی ایجاد کنند. با این حال، برخی از مکمل های گیاهی ممکن است با تعامل با هورمون هایی که از قبل در بدن وجود دارند ، به بهینه سازی عملکرد تیروئید کمک کنند.

خواص چای سبز برای پرکاری تیروئید

مقاله ای که در سال 2010 در مجله سم شناسی مواد غذایی و شیمیایی منتشر شد اولین مقاله ای بود که سوالات جدی در مورد اثرات ضد تیروئیدی چای سبز را عنوان کرد. تحقیقات نشان می دهد در دوزهای بالا، عصاره چای سبز می تواند عملکرد تیروئید را کند کند. در واقع، چای سبز پتانسیل کاهش سطح هورمون تیروئید و کاهش فعالیت آنزیم های دیدیناز را دارد. این آنزیم ها نقش مهمی در فعال سازی تیروکسینT4) ) به تری یدوتیرونینT3) ) دارند. مطالعات بیشتری انجام شده است که نشان می دهد کاتچین ها، ترکیبات اصلی پلی فنول موجود در چای سبز، نیز می توانند اثرات ضد تیروئید داشته باشند. بنابراین به طور کلی چای سبز برای رفع مشکلات تیروئید می تواند مفید باشد و به عنوان یک دمنوش برای پرکاری تیروئید در پکیج درمان و کنترل پرکاری تیروئید جای داده شده است.

تاثیر چای سبز بر سرطان تیروئید

گفته می شود چای سبز دارای خواص ضد سرطانی است و برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف آن ممکن است به طور خاص خطر سرطان تیروئید را کاهش دهد. با این حال، مشخص نیست که آیا ترکیبات موجود در چای تنها عامل کاهش خطر هستند یا اینکه مزایای ضد سرطانی به این دلیل است که افرادی که چای سبز می نوشند به طور کلی ممکن است سبک زندگی سالم تری داشته باشند. شما می توانید با مصرف چای سبز نیوشا از فواید این چای برای کنترل مشکلات تیروئیدی استفاده کنید.

خواص سیب ترش برای پرکاری تیروئید

سیب می تواند به سم زدایی از بدن شما کمک کند که باعث می شود تیروئید بهتر کار کند. از آن جایی که وجود فلزات (مانند جیوه) در بدن می تواند تیروئید شما را از استفاده از ید مورد نیاز باز دارد، میوه های تازه مانند سیب را به اندازه کافی بخورید تا مواد مضر موجود در بدن را از بین ببرد. از طرف دیگر، سرکه سیب نیز به تولید و بیان متعادل هورمون ها کمک می کند و متابولیسم را بهبود می بخشد. سرکه سیب به تنظیم چربی های بدن، شستشو سموم بدن و جذب مواد مغذی کمک می کند. سرکه سیب را می توان همراه با عسل به آب اضافه کرد و آن را هرروز صبح مصرف کرد. استفاده از دمنوش های سیب ترش نیوشا که به همراه چای سبز ارائه می شود را به عنوان دمنوش برای پرکاری تیروئید فراموش نکنید.

خواص چای سیاه برای پرکاری تیروئید

چای نام متداولی است که برای توصیف نوشیدنی های تهیه شده از برگ گونه های گیاهی Camellia sinensis استفاده می شود. غده تیروئید شما بخشی از سیستم غدد درون ریز یا هورمون شماست. این غده هورمون هایی تولید می کند که نقشی حیاتی در تنظیم میزان مصرف انرژی بدن یا متابولیسم بدن دارند. مصرف چای سیاه و سبز می تواند تغییرات قابل توجهی در عملکرد تیروئید شما ایجاد کند. مصرف چای سیاه به ویژه چای سیاه نیوشا می تواند منجر به کاهش فعالیت برخی پروتئین های خاص به نام آنزیم ها و کاهش تولید هر دو هورمون T3 و T4 شود.

خواص چای بادرنجبویه برای پرکاری تیروئید

بادرنجبویهMelissa officinalis) ) گیاهی با رایحه لیمو است که از خانواده نعناع است. این گیاه در سراسر جهان رشد می کند. دمنوش این گیاه یکی از موارد مناسب دمنوش برای پرکاری تیروئید به شمار می رود. این دمنوش بیشتر برای کنترل و رفع عوارض پرکاری تیروئید می تواند مناسب و مفید باشد. بهبود خلق و خو، کمک به کاهش استرس، اضطراب و تحریک پذیری، افزایش احساس آرامش، افزایش سطح هوشیاری و بهبود عملکردهای شناختی و کاهش اختلالات خواب از جمله تاثیرات مثبت مصرف مداوم چای بادرنجبویه هستند. برای راحتی بیشتر در مصرف روزانه می توانید از چای بادرنجبویه نیوشا استفاده کنید.

اثرات مثبت روغن بادرنجبویه روی تیروئید

اگر در ناحیه تیروئید دچار تورم یا التهاب هستید، استفاده موضعی از روغن بادرنجبویه می تواند بسیار مفید باشد. بادرنجبویه دارای خواص ضد قارچی و ضد التهابی قدرتمندی است. روغن آن ضمن حفظ عملکرد طبیعی غدد لنفاوی می تواند به سم زدایی از تیروئید کمک کند. می توانید چند قطره روغن را در دست خود بریزید و آن را به منطقه تورم یا ملتهب تیروئید بمالید.

خواص آلوئه ورا برای پرکاری تیروئید

مطالعات نشان داده است که مطرف منظم آلوئه ورا برای بهبود برخی مشکلات مربوط به عملکرد تیروئید می تواند موفق عمل کند. عصاره آبی گیاه آلوئه ورا سبب کاهش برخی هورمون های تیروئیدی شده و می تواند برای تنظیم و کنترل پرکاری تیروئید مورد استفاده قرار بگیرد. برای مصرف روزانه عصاره آلوئه ورا می توانید از دمنوش های چای سبز، آلوئه ورا و عسل نیوشا استفاده کنید که یکی از دمنوش های موجود در پکیج دمنوش برای پرکاری تیروئید نیوشا است. از سوی دیگر، این دمنوش یکی از دمنوش های موثر و مفیدی است که خواص بی شمار دیگری نیز دارد به همین دلیل در پکیج قند خون نیوشا نیز قرار گرفته است.

خواص رزماری و گل محمدی برای پرکاری تیروئید

رزماری نیز به دلیل شباهتش به بادرنجبویه انتظار می رود که بتواند برای رفع و کنترل مشکلات تیروئید موثر عمل کند. رزماری خواص بی شماری دارد که علائم مشکلات پرکاری تیروئید از جمله مشکلات مربوط به حافظه و غیره را هم می تواند کاهش دهد و به همین دلیل به عنوان یک دمنوش برای پرکاری تیروئید به همراه گل محمدی و چای سبز در پکیج مربوطه قرار گرفته است. همه ی گیاهان و دمنوش های گفته شده می توانند تاثیرات مثبتی روی مشکل پرکاری تیروئید داشته باشند شما می توانید برای این که از خواص تمام این گیاهان و دمنوش ها برخوردار شوید پکیج دمنوش های نیوشا برای پرکاری تیروئید را از فروشگاه اینترنتی دمنوش های نیوشا نیک تهیه کرده و با توجه به این که مصرف دمنوش های نیوشا بسیار ساده و راحت است آن ها را به صورت روزانه مصرف نمایید.

منبع: چه دمنوش هایی برای پرکاری تیروئید  مناسب هستند؟

پزشک از چه آزمایشاتی برای تشخیص سرگیجه استفاده می کند؟

What Is Vertigo? - Shenoys ENT Clinic

سرگیجه و احساس سبکی سر، گیجی و ناتوانی است طوری که احساسی کاذب در بیمار ایجاد می کند که همه چیز در حال چرخش در اطراف او است اما با حالت گیجی فرق دارد  و در حالت حاد فرد از تعادل خارج شده و غش می کند. اندام های بدن شامل گوش داخلی، اعصاب در پاها،ستون فقرات، چشم و مغز مسئول برقراری تعادل در بدن هستند، هنگامی که  این تعادل از بین برود، سرگیجه اتفاق می افتد، شایع ترین شکل آن در گوش داخلی است.  گوش داخلی سیستم پیچیده ای از کانال هایی است که به مغز شما فرمان می دهد که سر در چه وضعیتی قرار گیرد، در صورتیکه این سیستم ارتباطی آسیب ببیند، سرگیجه به وجود می آید. سرگیجه نشانه ای از بیماری در بدن است اما بیماری محسوب نمی شود، ممکن است، بر اثر عدم تعادل در گوش داخلی یا نشانه تومور در سر باشد.

با نشانه های سرگیجه آشنا شویم

افرادی که دچار سرگیجه می شوند ممکن است احساساتی شامل موارد زیر را تجربه کنند

  • سرگیجه و احساس سبکی سر
  • حس کاذب چرخیدن سر
  • از دست دادن تعادل هنگام راه رفتن
  • احساس سنگینی سر
  • احساس شناور بودن
  • سردرد یا حس فشار در سر
  • درد در قفسه سینه

اگر نشانه های زیر را مشاهده کردید، شما ممکن است در مرحله حاد باشید و حتما به پزشک مراجعه کنید

  • حالت تهوع و استفراغ
  • تب شدید
  • تاری دید
  • کم شنوایی
  • سختی در تکلم
  • بی حسی یا سوزن سوزن شدن
  • غش کردن بر اثر عدم تعادل

درباره دلایل بروز سرگیجه بدانیم

شایع ترین علت بروز سرگیجه و احساس سبکی سر، اختلالات گوش داخلی و چشم است،اما  عواملی مانند مشکلات فشار خون، بیماری های قلبی، ضربان نامنظم قلب، کم خونی، بارداری، بیماری های مغزی مانند سکته مغزی، زوال مغز، کاهش خون رسانی به مغز، تومور، میگرن نیز در آن دخیل است، البته اختلالات متابولیکی نیز مانند اکسیژن خون پایین، قند خون کم می تواند دلیل ایجاد آن نیز باشد. پیری و زوال جسم نیز گوش را تحت تاثیر قرار می دهد و سرگیجه بروز پیدا کند . سرگیجه گاهی براثر بیماری های روحی مانند افسردگی، اضطراب ظاهر می شود، اما ما فقط نشانه های جسمی آن را ملاحظه می کنیم، بیماری های غدد درون ریز و آلرژی مانند خس خس سینه و فشار خون پایین از دلایل دیگر آن باشد. بیماری های خطرناک ممکن است با سرگیجه آشکار شوند، بنابراین هرگونه تغییر ناگهانی در بدن تان احساس کردید به پزشک مراجعه کنید.

پزشک از چه آزمایشاتی برای تشخیص سرگیجه استفاده می کند

ممکن است شما به چندین آزمایش نیاز داشته باشید تا پزشک بیماری را تشخیص دهد. از متداول ترین روش آزمایش سرگیجه،مانور Dix Hallpike  است که پزشک در صورت شک به  سرگیجه شایع پاروکسیسم BPPV تجویز می کند و از این طریق می تواند متوجه شود که علت سرگیجه شما مشکل گوش داخلی یا مشکل دیگری است،آزمون ضربه ای سر نیز بر اثر مشکوک شدن به نوریت دهلیزی تست می شود، که با ضربه سر میزان عملکرد چشم ها و گوش داخلی را ارزیابی می کند، تست رومبرگ میزان نوسان و یا  افتادن شما مشخص می شود به این صورت که پزشک از شما می خواهد پاهای خود را کنار هم قرار داده سپس چشم ها را ببندید،آزمایش VNG و یا ENG برای تشخیص وضعیت حرکات طبیعی چشم انجام می گیرد،Eng   از الکترود و VNG با دوربین های کوچک برای اندازه گیری حرکات چشم در حالات مختلف سر انجام می پذیرد

درمان سرگیجه با از چه روش هایی امکان پذیر است


درمان سرگیجه و احساس سبکی سر پس از تشخیص علت آن شروع می شود، اما در حالت نرمال، با درمان های پزشکی یا درمان خانگی قابل درمان است. در صورتیکه علت آن یک بیماری جدی مانند حمله قلبی یا سکته باشد با تزریق اضطرای خون یا جراحی انجام می شود

اگر علت مشکلات گوش داخلی باشد با دارو درمانی و انجام تمرینات در منزل کنترل می شود

میگرن نیز با دارو درمانی، رژیم غذایی مناسب و جلوگیری از عوامل تحریک کننده بهبود پیدا می کند

اگر ناشی از آلرژی یا بیماری های تنفسی باشد، به بیمار اکسیژن داده می شود

دارو نیز برای درمان سرگیجه تاثیر دارد، اگر علت سرگیجه شما بر اثر التهاب یا عفونت باشد،آنتی بیوتیک یا استروئیدها، عفونت را درمان می کنند

پزشک معالج برای  بیماران منییر Meniere’s disease نیز قرص دیورتیک (قرص آب) تجویز می کند

زیرا این دارو، فشار مایع گوش را کاهش می دهد

درمان سرگیجه با توان بخشی دهلیزی

وظیفه سیستم دهلیزی گوش، ارسال سیگنال به مغز برای تشخیص مغز به تغییر حرکت بدن است . این روش سیستم دهلیزی گوش را تقویت می کند، توانبخشی دهلیزی VRT بخشی که این سیستم را مختل کرده را بازسازی می کند، توان بخشی دهلیزی یک برنامه ورزشی است که با کمک درمانگر انجام می شود تا تعادل را به بیمار بازگرداند،و به درمان سرگیجه و احساس سبکی سر کمک کند . این تمرین ها شامل تقویت ماهیچه های گردن و شانه، حرکت چشم به بالا و پایین و دو طرف را در تخت خواب به صورت نشسته انجام دهید، همچنین حرکت سر به جلو و عقب را شامل می شود، مدت زمان تمرینات به مرور باید اضافه کنید، در روزهای اول ممکن است احساس کنید که این تمرین ها، سرگیجه شما را بیشتر می کند، اما باید به تمرین ها ادامه دهید.

درمان با مانور Epley


درمان فیزیکی و ورزشی مانند شناسایی بیماری ام اس در درمان سرگیجه موثر است، این مانور با تمرینات ورزشی در منزل انجام می شود. مثلا اگر سرگیجه شما گوش راست شما را آزار می دهد، با نشستن روی تخت سرتان را 45 درجه به راست بگردانید، و در صورت درد در گوش چپ، عکس این حرکت را انجام دهید. این تمرین ها به درمان سرگیجه BPPV شما کمک می کند، و بر اثر مشکلی در گوش داخلی ایجاد می شود، کانال های نیم دایره ای در گوش حرکت را شناسایی کرده و به مغز مخابره می کنند، حفره ای در گوش است که حاوی بلورهای کلسیم است که حرکت را تشخیص می دهد، گاهی این بلورهای کلسیم از حفره جدا شده و به کانال نیمه حلقوی گوش وارد می شوند، درنتیجه، پیام های نادرستی را به مغز می فرستند،در نتیجه دنیا در اطراف شما در حال چرخش است.

درمان با مانور Semont-Liberatory

یکی از روش های درمانی موفقیت آمیز، سرگیجه است که به بخش کانال پشتی گوش مربوط می شود. به این صورت که سنگ های گوش را که اوتوکونیا نامیده می شود، از مجرای پشتی گوش به بخشی دیگر منتقل می کند. این مانور به نام liberatory   نیز مشهور است، و پزشک برای این تغییر در بخش گوش، بیمار را از یک طرف به طرف دیگر تخت منتقل می کند. بعد از تمام شدن مانور سمونت، بیمار باید این دستورالعمل ها را انجام دهد، ابتدا 10 دقیقه صبر کنید، زیرا بعد از اتمام کار، بلورهای کلسیم  جابه جا می شوند، سعی کنید سرتان را به صورت عمودی نگه دارید، و به طور کلی سرتان را زیاد نباید حرکت دهید، هنگام خواب از دو بالشت استفاده کنید

به یوگا و تای چی اعتماد کنید


ورزش رزمی چینی تای چی و یوگا به جنگ استرس شما می رود، و مغز شما را به آرامش دعوت می کند، هنگامی که احساس سرگیجه دارید، حرکت های ساده، درد را کاهش می دهد، حالت های کودک را امتحان کنید، اما از حرکات هایی که سر شما به سمت جلو متمایل می شود، خودداری کنید، ترکیبی از حرکات بدن، تمرکز بر تنفس، در یوگا و تای چی، بدن را آرام می سازد، البته این تمرینات در کنار درمان توان بخشی دهلیزی، اثری چند برابر خواهد داشت، یوگا و تای چی با حرکات مفصل و مچ پاها و زانوها،  تعادل را بر اندام ها برقرار می کند.

خواب خوب و با کیفیتی داشته باشید

با نداشتن خواب کافی و با کیفیت، سرگیجه بروز پیدا می کند، اگر استرس دارید یا خوب نخوابید ممکن است دلیل سرگیجه تان باشد، حین خواب، به پشت بخوابید، زیرا کریستال های درون مجاری شنوایی کمتر آسیب می بینند، اگر نصف شب بیدار شدید، سر را به آرامی حرکت دهید، زیرا حرکات ناگهانی سرگیجه را بیشتر می کند.

از نوشیدن آب غافل نشوید


بسیاری از اوقات، دلیل سرگیجه از کمبود نوشیدن آب است، بدن ما به 8 تا 12 لیوان آب در طول روز نیاز دارد میزان آب مصرفی تان را در طول روز بررسی کرده و برای آن برنامه ریزی کنید، دقت کنید اگر فعالیت ورزشی انجام می دهید و عرق می کنید، آب زیادی از بدن شما خارج می شود، حتما جایگزینی برای آن در نظر بگیرید.

چای زنجبیل غوغا می کند

مطمئن باشید از چای زنجبیل ناامید نمی شوید. خواص زنجبیل حالت تهوع را بهبود می بخشد و سرگیجه را التیام می دهد، ترکیب چای زنجبیل و عسل شفابخش، جادو می کند، ریشه زنجبیل را به مدت 5 دقیقه قرار دهید و بعد نوش جان کنید،نوشیدن این ترکیب، دو بار در روز، آثار سرگیجه را از بین خواهد برد. زنجبیل سرشار از هیستامین های طبیعی و ضد التهاب است و در درمان حساسیت فصلی بهار اثرگذار است

بادام سرگیجه را شکست می دهد


بادام خام دارای مواد مغذی است که سرگیجه را بهبود می بخشد، مصرف بادام در عملکرد مغز تاثیرگذار است

و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می دهد، بادام دارای ویتامین های B,A,E است.

در مرحله نهایی جراحی چاره کار است

اگر هیچ کدام از روش های درمانی سرگیجه پاسخگو نباشد، ممکن است عامل سرگیجه شما وجود یک تومور یا آسیب به مغز و … باشد و روش جراحی می تواند کارساز باشد.

چه کارهایی باید هنگام سرگیجه رعایت کنیم

  • اگر سرگیجه ادامه دار و وخیم بود از عصا یا واکر استفاده کنید
  • هنگام بالا یا پایین آمد از راه پله ها از نرده ها کمک بگیرید
  • از حرکت یا چرخش ناگهانی پرهیز کنید
  • اگر هنگام رانندگی سرگیجه به سراغتان می آید، از رانندگی خودداری کنید
  • از مصرف قهوه، چایی، مواد کافئین دار و سیگار جلوگیری کنید
  • برنامه غذایی سالمی داشته باشید، از میوه، سبزیجات و پروتئین های بدون چربی استفاده کنید
  • اگر به داروی خاصی مشکوک هستید،آن را مصرف نکنید
  • اگر سرگیجه شما براثر گرمازدگی باشد، به یک فضای خنک بروید و استراحت کنیدسرگیجه و احساس سبکی سر، گیجی و ناتوانی است طوری که احساسی کاذب در بیمار ایجاد می کند که همه چیز در حال چرخش در اطراف او است اما با حالت گیجی فرق دارد  و در حالت حاد فرد از تعادل خارج شده و غش می کند. اندام های بدن شامل گوش داخلی، اعصاب در پاها،ستون فقرات، چشم و مغز مسئول برقراری تعادل در بدن هستند، هنگامی که  این تعادل از بین برود، سرگیجه اتفاق می افتد، شایع ترین شکل آن در گوش داخلی است.  گوش داخلی سیستم پیچیده ای از کانال هایی است که به مغز شما فرمان می دهد که سر در چه وضعیتی قرار گیرد، در صورتیکه این سیستم ارتباطی آسیب ببیند، سرگیجه به وجود می آید. سرگیجه نشانه ای از بیماری در بدن است اما بیماری محسوب نمی شود، ممکن است، بر اثر عدم تعادل در گوش داخلی یا نشانه تومور در سر باشد.

    با نشانه های سرگیجه آشنا شویم

    افرادی که دچار سرگیجه می شوند ممکن است احساساتی شامل موارد زیر را تجربه کنند

    • سرگیجه و احساس سبکی سر
    • حس کاذب چرخیدن سر
    • از دست دادن تعادل هنگام راه رفتن
    • احساس سنگینی سر
    • احساس شناور بودن
    • سردرد یا حس فشار در سر
    • درد در قفسه سینه

    اگر نشانه های زیر را مشاهده کردید، شما ممکن است در مرحله حاد باشید و حتما به پزشک مراجعه کنید

    • حالت تهوع و استفراغ
    • تب شدید
    • تاری دید
    • کم شنوایی
    • سختی در تکلم
    • بی حسی یا سوزن سوزن شدن
    • غش کردن بر اثر عدم تعادل

    درباره دلایل بروز سرگیجه بدانیم


    شایع ترین علت بروز سرگیجه و احساس سبکی سر، اختلالات گوش داخلی و چشم است،اما  عواملی مانند مشکلات فشار خون، بیماری های قلبی، ضربان نامنظم قلب، کم خونی، بارداری، بیماری های مغزی مانند سکته مغزی، زوال مغز، کاهش خون رسانی به مغز، تومور، میگرن نیز در آن دخیل است، البته اختلالات متابولیکی نیز مانند اکسیژن خون پایین، قند خون کم می تواند دلیل ایجاد آن نیز باشد. پیری و زوال جسم نیز گوش را تحت تاثیر قرار می دهد و سرگیجه بروز پیدا کند . سرگیجه گاهی براثر بیماری های روحی مانند افسردگی، اضطراب ظاهر می شود، اما ما فقط نشانه های جسمی آن را ملاحظه می کنیم، بیماری های غدد درون ریز و آلرژی مانند خس خس سینه و فشار خون پایین از دلایل دیگر آن باشد. بیماری های خطرناک ممکن است با سرگیجه آشکار شوند، بنابراین هرگونه تغییر ناگهانی در بدن تان احساس کردید به پزشک مراجعه کنید.

    پزشک از چه آزمایشاتی برای تشخیص سرگیجه استفاده می کند

    ممکن است شما به چندین آزمایش نیاز داشته باشید تا پزشک بیماری را تشخیص دهد. از متداول ترین روش آزمایش سرگیجه،مانور Dix Hallpike  است که پزشک در صورت شک به  سرگیجه شایع پاروکسیسم BPPV تجویز می کند و از این طریق می تواند متوجه شود که علت سرگیجه شما مشکل گوش داخلی یا مشکل دیگری است،آزمون ضربه ای سر نیز بر اثر مشکوک شدن به نوریت دهلیزی تست می شود، که با ضربه سر میزان عملکرد چشم ها و گوش داخلی را ارزیابی می کند، تست رومبرگ میزان نوسان و یا  افتادن شما مشخص می شود به این صورت که پزشک از شما می خواهد پاهای خود را کنار هم قرار داده سپس چشم ها را ببندید،آزمایش VNG و یا ENG برای تشخیص وضعیت حرکات طبیعی چشم انجام می گیرد،Eng   از الکترود و VNG با دوربین های کوچک برای اندازه گیری حرکات چشم در حالات مختلف سر انجام می پذیرد

    درمان سرگیجه با از چه روش هایی امکان پذیر است


    درمان سرگیجه و احساس سبکی سر پس از تشخیص علت آن شروع می شود، اما در حالت نرمال، با درمان های پزشکی یا درمان خانگی قابل درمان است. در صورتیکه علت آن یک بیماری جدی مانند حمله قلبی یا سکته باشد با تزریق اضطرای خون یا جراحی انجام می شود

    اگر علت مشکلات گوش داخلی باشد با دارو درمانی و انجام تمرینات در منزل کنترل می شود

    میگرن نیز با دارو درمانی، رژیم غذایی مناسب و جلوگیری از عوامل تحریک کننده بهبود پیدا می کند

    اگر ناشی از آلرژی یا بیماری های تنفسی باشد، به بیمار اکسیژن داده می شود

    دارو نیز برای درمان سرگیجه تاثیر دارد، اگر علت سرگیجه شما بر اثر التهاب یا عفونت باشد،آنتی بیوتیک یا استروئیدها، عفونت را درمان می کنند

    پزشک معالج برای  بیماران منییر Meniere’s disease نیز قرص دیورتیک (قرص آب) تجویز می کند

    زیرا این دارو، فشار مایع گوش را کاهش می دهد

    درمان سرگیجه با توان بخشی دهلیزی

    وظیفه سیستم دهلیزی گوش، ارسال سیگنال به مغز برای تشخیص مغز به تغییر حرکت بدن است . این روش سیستم دهلیزی گوش را تقویت می کند، توانبخشی دهلیزی VRT بخشی که این سیستم را مختل کرده را بازسازی می کند، توان بخشی دهلیزی یک برنامه ورزشی است که با کمک درمانگر انجام می شود تا تعادل را به بیمار بازگرداند،و به درمان سرگیجه و احساس سبکی سر کمک کند . این تمرین ها شامل تقویت ماهیچه های گردن و شانه، حرکت چشم به بالا و پایین و دو طرف را در تخت خواب به صورت نشسته انجام دهید، همچنین حرکت سر به جلو و عقب را شامل می شود، مدت زمان تمرینات به مرور باید اضافه کنید، در روزهای اول ممکن است احساس کنید که این تمرین ها، سرگیجه شما را بیشتر می کند، اما باید به تمرین ها ادامه دهید.

    درمان با مانور Epley


    درمان فیزیکی و ورزشی مانند شناسایی بیماری ام اس در درمان سرگیجه موثر است، این مانور با تمرینات ورزشی در منزل انجام می شود. مثلا اگر سرگیجه شما گوش راست شما را آزار می دهد، با نشستن روی تخت سرتان را 45 درجه به راست بگردانید، و در صورت درد در گوش چپ، عکس این حرکت را انجام دهید. این تمرین ها به درمان سرگیجه BPPV شما کمک می کند، و بر اثر مشکلی در گوش داخلی ایجاد می شود، کانال های نیم دایره ای در گوش حرکت را شناسایی کرده و به مغز مخابره می کنند، حفره ای در گوش است که حاوی بلورهای کلسیم است که حرکت را تشخیص می دهد، گاهی این بلورهای کلسیم از حفره جدا شده و به کانال نیمه حلقوی گوش وارد می شوند، درنتیجه، پیام های نادرستی را به مغز می فرستند،در نتیجه دنیا در اطراف شما در حال چرخش است.

    درمان با مانور Semont-Liberatory

    یکی از روش های درمانی موفقیت آمیز، سرگیجه است که به بخش کانال پشتی گوش مربوط می شود. به این صورت که سنگ های گوش را که اوتوکونیا نامیده می شود، از مجرای پشتی گوش به بخشی دیگر منتقل می کند. این مانور به نام liberatory   نیز مشهور است، و پزشک برای این تغییر در بخش گوش، بیمار را از یک طرف به طرف دیگر تخت منتقل می کند. بعد از تمام شدن مانور سمونت، بیمار باید این دستورالعمل ها را انجام دهد، ابتدا 10 دقیقه صبر کنید، زیرا بعد از اتمام کار، بلورهای کلسیم  جابه جا می شوند، سعی کنید سرتان را به صورت عمودی نگه دارید، و به طور کلی سرتان را زیاد نباید حرکت دهید، هنگام خواب از دو بالشت استفاده کنید

    به یوگا و تای چی اعتماد کنید


    ورزش رزمی چینی تای چی و یوگا به جنگ استرس شما می رود، و مغز شما را به آرامش دعوت می کند، هنگامی که احساس سرگیجه دارید، حرکت های ساده، درد را کاهش می دهد، حالت های کودک را امتحان کنید، اما از حرکات هایی که سر شما به سمت جلو متمایل می شود، خودداری کنید، ترکیبی از حرکات بدن، تمرکز بر تنفس، در یوگا و تای چی، بدن را آرام می سازد، البته این تمرینات در کنار درمان توان بخشی دهلیزی، اثری چند برابر خواهد داشت، یوگا و تای چی با حرکات مفصل و مچ پاها و زانوها،  تعادل را بر اندام ها برقرار می کند.

    خواب خوب و با کیفیتی داشته باشید

    با نداشتن خواب کافی و با کیفیت، سرگیجه بروز پیدا می کند، اگر استرس دارید یا خوب نخوابید ممکن است دلیل سرگیجه تان باشد، حین خواب، به پشت بخوابید، زیرا کریستال های درون مجاری شنوایی کمتر آسیب می بینند، اگر نصف شب بیدار شدید، سر را به آرامی حرکت دهید، زیرا حرکات ناگهانی سرگیجه را بیشتر می کند.

    از نوشیدن آب غافل نشوید


    بسیاری از اوقات، دلیل سرگیجه از کمبود نوشیدن آب است، بدن ما به 8 تا 12 لیوان آب در طول روز نیاز دارد میزان آب مصرفی تان را در طول روز بررسی کرده و برای آن برنامه ریزی کنید، دقت کنید اگر فعالیت ورزشی انجام می دهید و عرق می کنید، آب زیادی از بدن شما خارج می شود، حتما جایگزینی برای آن در نظر بگیرید.

    چای زنجبیل غوغا می کند

    مطمئن باشید از چای زنجبیل ناامید نمی شوید. خواص زنجبیل حالت تهوع را بهبود می بخشد و سرگیجه را التیام می دهد، ترکیب چای زنجبیل و عسل شفابخش، جادو می کند، ریشه زنجبیل را به مدت 5 دقیقه قرار دهید و بعد نوش جان کنید،نوشیدن این ترکیب، دو بار در روز، آثار سرگیجه را از بین خواهد برد. زنجبیل سرشار از هیستامین های طبیعی و ضد التهاب است و در درمان حساسیت فصلی بهار اثرگذار است

    بادام سرگیجه را شکست می دهد


    بادام خام دارای مواد مغذی است که سرگیجه را بهبود می بخشد، مصرف بادام در عملکرد مغز تاثیرگذار است

    و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می دهد، بادام دارای ویتامین های B,A,E است.

    در مرحله نهایی جراحی چاره کار است

    اگر هیچ کدام از روش های درمانی سرگیجه پاسخگو نباشد، ممکن است عامل سرگیجه شما وجود یک تومور یا آسیب به مغز و … باشد و روش جراحی می تواند کارساز باشد.

    چه کارهایی باید هنگام سرگیجه رعایت کنیم

    • اگر سرگیجه ادامه دار و وخیم بود از عصا یا واکر استفاده کنید
    • هنگام بالا یا پایین آمد از راه پله ها از نرده ها کمک بگیرید
    • از حرکت یا چرخش ناگهانی پرهیز کنید
    • اگر هنگام رانندگی سرگیجه به سراغتان می آید، از رانندگی خودداری کنید
    • از مصرف قهوه، چایی، مواد کافئین دار و سیگار جلوگیری کنید
    • برنامه غذایی سالمی داشته باشید، از میوه، سبزیجات و پروتئین های بدون چربی استفاده کنید
    • اگر به داروی خاصی مشکوک هستید،آن را مصرف نکنید
    • اگر سرگیجه شما براثر گرمازدگی باشد، به یک فضای خنک بروید و استراحت کنید

منبع:  https://bit.ly/2UrHczs

تفاوت بین ساز ابوا و کلارینت چیست؟

با ساز روح نواز ابوا بیشتر آشنا شویمابوا ساز بادی شبیه به نی است که از جنس چوب  گرنادیلا یا پلاستیک ساخته شده و بیشتر در محدوده سوپرانو نواخته می شود، ساز بادی ابوا دارای کلیدهای فلزی و سوراخ های مخروطی است و قدی حدود65 سانتی متر دارد،داخل ساز بسیار باریک است و قطر قسمت بالای ساز،4 میلی متر می باشد، ساز از سه بخش، زنگی که قسمت شیپوری شکل ساز است و قسمت فوقانی و زیرین تقسیم بندی می شود. برخلاف سازهای بادی دیگری که باید حجم زیادی از نفس را وارد ساز کنید،باریکی سوارخ  ابوا باعث می شود که نوازنده با نفس کم اما طولانی، هوا را به  دهانه ساز وارد کند، ابوا به معنی ساز سه گانه است و نوازنده ای که ابوا را می نوازد، ابوئیست می گویند، این ساز در تکنوازی های ارکسترهای سمفونیک کاربرد دارد،و صدایی شبیه صدای انسان را توصیف می کند و در  موسیقی جاز هم استفاده می شود.

منشا پیدایش ساز ابوا

تاریخ دقیق پیدایش ابوا مشخص نیست اما اولین بار ساز بادی ابوا در قرن هفدهم در فرانسه ظهور پیدا کرد،

البته تا قبل از آن سازی به نام شاون در مصر و چین، عربستان و یونان وجود داشت و در اروپا سازهای بادی مانند نی ، فلوت پیدا شد، پس از فرانسه، ابوا در آلمان مرسوم شد و در نتیجه سراسر اروپا را فراگرفت ، در اواخر قرن نوزدهم سبک فرانسوی و آلمانی رواج یافت تا اینکه ریچارد استراوس آهنگساز معروف آلمانی، اعلام کرد که سبک فرانسوی این ساز را ترجیح می دهد، و از آن زمان به بعد سبک آلمانی فقط در اطراف وین متداول شد،نسخه اولیه ابوا، دارای دو سه کلید ساده بود اما نواختن با آن کار سختی بود  تا آنکه در اواخر قرن 18 با تعداد بیشتری کلید ساخته شد و شکل جدید ساز ابوا براساس سیستم ژیلت ساخته می شود که 45 کلید دارد.

ساز ابوا چگونه نواخته می شود؟

ساز ابوا چگونه نواخته می شود؟
ساز ابوا چگونه نواخته می شود؟

برای نواختن ساز بادی ابوا نیازی به کشش زیاد دست ندارید، و لب های بزرگتر ساده تر از لب های کوچکتر با لبه ساز تطبیق پیدا می کنند، ابوا با بدنه مشکی و کلیدهای نقره ای رنگ از نی دوتایی و کلیدهای فلزی تشکیل شده است که سطح کلیدها را سرواخ هایی پوشیده است که هنگام عبور هوا داخل آن، نی  می لرزد، و لرزش نی، هوا را در ساز به جریان می اندازد و در نتیجه صدا تولید می شود، هنگام نواختن،ابوا را ایستاده نگه دارید و در حین عبور هوا، کلیدها را با هر دو دست بفشارید تا سوراخ ها باز و بسته شود، در بسیاری از ارکستر از 2 تا 4 ابوا استفاده می کنند زیرا صدای آن طیف وسیعی از موسیقی را در بر می گیرد،جالب اینکه قبل از شروع کنسرت، یک ابوئیست وظیفه تنظیم ارکستر را به عهده  دارد.

تفاوت بین ساز ابوا و کلارینت چیست؟

ساز بادی ابوا در واقع ورژن بزگتری از ساز کلارینت است اما تفاوت هایی این دو ساز باهم دارند. ابوا جای دهان ندارد اما دارای دو نی و یک سوراخ مخروطی است در صورتیکه کلارینت یک جای دهان دارد و به یک نی متصل است، و دارای یک سوراخ استوانه ای شکل است. شکل زنگ هم در هر دو ساز متفاوت است، بخش زنگ در ساز ابوا ضخامت بیشتری دارد و گرد است، اما در کلارینت، شکل پهنی دارد. حفره های صدا در ابوا بسته است اما در کلارینت باز است. کلارینت ها در اندازه های مختلف تولید می شوند و شکل کلارینت نوع B از 2 فوت بیشتر است، در ارکستر ها 2 تا 4 کلارینت، ملودی ها را می نوازند،اما ابوا طیف وسیعی از صدا از تاثیرگذارترین تا گرم ترین صدا و نت ها را می نوازد.

نکات مهم برای نگهداری از ساز ابوا

نکات مهم برای نگهداری از ساز ابوا
نکات مهم برای نگهداری از ساز ابوا
  • ساز ابوا از چوب طبیعی ساخته شده است بنابراین نسبت به رطوبت حساس است بنابراین در فصل زمستان صبر کنید تا ساز با فضای اتاق تطبیق پیداکند در غیر این صورت ساز آسیب می بیند
  • از ساز جدید در هفته های اول طولانی مدت استفاده نکنید، تا دو هفته حدود 20 تا 30 دقیقه با آن کار کنید
  • قبل از شروع به نواختن، مقداری پنبه آغشته به روغن را روی ساز بکشید تا از معرض رطوبت قرار گرفتن،جلوگیری شود.
  • بعد از نواختن، داخل لوله ساز را کاملا خشک کنید
  • هرگونه گرد و غبار را از کلیدها و لوله و بخش های باریک ساز که امکان ورود گردوغبار وجود دارد،پاک کنید
  • مقدار کمی روغن بین کلید ها بریزید اما دقت کنید که زیاد از روغن استفاده نکنید
  • از قرار دادن ساز روی زمین خودداری کنید

پررنگ ترین نقش را در ارکستر به عهده دارد

نقش ساز بادی ابوا در کنسرت ها بسیار پررنگ است، و در ارکسترها، ابوئیست نقش مهمی را ایفا می کند جای ابوا درارکستر ها در مرکز ارکست، کنار فلوت قرار دارد، صدای نافذ و پایدار ابوا باعث می شود که گاهی تقویت صدای ویولون را به عهده بگیرد. ساز ابوا، موسیقی را در کنسرت با تم مخصوص خود (غنایی یا غم انگیز) می نوازد، اهنگسازان دوست دارند از ابوا در بخش های خاص موسیقی استفاده کنند زیرا صدای خیشومی ابوا،تم موسیقی را شرقی تر می کند، احساسی ترین بخش موسیقی به عهده ابواست که در حساس ترین بخش آهنگ شنیده می شود. وقتی وارد کنسرت می شوید، شروع آن به عهده ابواست که قلب مخاطبان را به وجد در می آورد .   نمونه آن را می توانید در موسیقی های چایکوفسکی مشاهده کنید

برخی از معروف ترین موسیقی های جهان که با ابوا نواخته شده اند

برخی از معروف ترین موسیقی های جهان که با ابوا نواخته شده اند
برخی از معروف ترین موسیقی های جهان که با ابوا نواخته شده اند
  1. Marianne Faitfull – As Tears Go By
  2. Peter And Gordon- I don’t want to see you Again
  3. Sonny And cher – I Got you babe
  4. Bee Gees – Turn of the Century
  5. Thee Rolling Stone –Dandelion
  6. Tower of power- Just another Day
  7. Tomaso Albinio,oboe
  8. George Philip Telemann,oboe concerti and sonatas,trio sonatas for oboe ,recorder ,and basso continio
  9. Antonio Vivaldi-At least 15 oboe consertos
  10. Samuel Barber – canzonetta

حقایقی درباره ساز ابوا که نمی دانید

ابوا سازی است که نسبت به سازهای دیگر پویایی کمتری دارد و به دمای آب و هوا بسیار حساس است، اگر بخواهم درباره خانواده ابوا بگویم،ابوا تنها نیست و مانند هر ساز دیگر هم خانواده هایی دارد شامل Shawn,Obo of love,Cor Anglais,Bass Oboe,Picocolo Oboe است ، اما صدایی که از این ساز شگفت انگیز تولید می شود فوق العاده هنری و احساسی است، شادی و غم به وضوح از طریق ابوا بیان می شود، حتی افسردگی در سالمندان را درمان می کند ، جالب است بدانید سریعترین ابوئیست در جهان جک کوزن هارل است که قطعه Nicolai Rimsky-Korsakov’s Flight of the Bumble Bee را در عرض 26 ثانیه،409 نت را نواخت چیزی که شاید درباره ابوا ندانید این است که ابوا قبل از ورود کلارینت یک ساز نظامی بوده است و در جبهه های جنگی به وضوح و رسایی می درخشید.

تفاوت ابوا با دیگرسازهای بادی

تفاوت ابوا با دیگرسازهای بادی
تفاوت ابوا با دیگرسازهای بادی

در مقایسه با سازهای بادی دیگر، ابوا صدای فوق العاده نافذ و شفافی دارد و در یک ارکستر بزرگ به وضوح شنیده می شود باسون،کلارینت، فلوت و ابو جزو سازهای بادی هستند اما در عین شباهت، تفاوت های زیادی باهم دارند، باسون، سازی است که از نظر اندازه، بسیار بلند تر از سایر این سازها است، همینطور از لحاظ زبانه، فلوت نی ندارد اما ابوا و باسون دارای دو نی هستند و کلارینت نیز تک نی است، اگر دقت کنید از لحاظ دهانه نیز با یکدیگر متفاوت هستند، دهانه فلوت مورب، ابوا  دو نی است و کلارینت تک نی است که با استفاده از گیره ای به دهان متصل می شود، مواد اولیه ساخت نیز در هر کدام متفاوت است،فلوت از فلز ساخته می شود،ابوا از چوب سیاه آفریقایی و چوب به کار رفته در کلارینت گرنادیلا یا گل رز است و باسون نیز از چوب افرا ساخته می شود.

راهنمای خرید ساز ابوا

اولین نکته در هنگام خرید ساز ابوا، جنس آن است اینکه ساز شما از چه موادی تشکیل شده است ضامن عمر طولانی است، از طرفی سن ساز و شرایط محیطی که قرار دارید در حفظ و سلامت ساز تاثیرگذار هستند، و در نهایت قیمت آن است. سازی که انتخاب می کنید بسته به نوع سطح شما متفاوت است، اگر شما دانشجوی موسیقی هستید، باید سازی را انتخاب کنید که از چگالی بالای پلاستیک یا چوب گرنادیلا تشکیل شده باشد و عملکرد پیچیده و پیشرفته ای ندارند  و از کلیدهای لرزش صدا نمی شود، اما ساز ابوا برای سطح متوسط و پیشرفته متناسب با آن سطح ساخته شده است به این معنی که در سطح متوسط، ابوا تمام کلیدهای اساسی را دارد اما برخی کلید های اصلی مثل E و اکتاو سوم را ندارد، ابوا های پیشرفته کاملا برای ارکسترهای حرفه ای ساخته شده اند.

با 5 مزیت نواختن ابوا آشنا شویم

  • اثرات موسیقی بر کودکان به ویژه یادگیری ساز ابوا ، مهارت های فیزیکی را در آن ها افزایش می دهد
  • حافظه را تقویت می کند
  • خلاقیت و نوآوری را در شما رشد می دهد
  • نواختن ابوا حافظه تان را بهبود می بخشد و شما را باهوش تر می کند
  • به حفظ آرامش شما کمک می کند
  • مهارت کنترل احساسات را در شما افزایش می دهد
  • انگیزه یادگیری را در شما بیشتر می کند
  • نواختن ابوا حلقه ارتباطی قوی برای شما می سازد    


منبع: https://bit.ly/3w1TdJl