گل ابری

گل ابری
گل ابری

 گل ابری

گل ابری که با شکوفه های پودری آنها شناخته می شوند از اواخر بهار شروع به شکوفه می کنند و تا پیش از اولین سرما شکوفه های خود را حفظ می کنند. ازجمله گیاهانی هستند که زیبایی خاصی به گلخانه یا منزل شما می بخشند. گل ابری، شکوفه هایی  به رنگ آبی ارائه می دهد که در جهان نادر است. البته در رنگ های صورتی، بنفش و سفید نیز یافت می شود.  با این حال، اگر قصد کاشت گل ابری را دارید، توجه داشته باشید که تمام قسمت های این گیاه سمی هستند و ممکن است بروز تحریک پوستی شود.

 

نگهداری از گل ابری

نگهداری از گل ابری ساده است؛ فقط به یک مکان گرم و آفتابی نیاز دارد. در سایه نیز رشد می کند؛ اما به خاطر داشته باشید که اگر این گیاه را در سایه پرورش دهید، ممکن است شکوفه های کمتری بدهد. گل ابری هرچه آفتاب بیشتری دریافت کند، پرگل تر خواهد بود.

 

کاشت گل ابری در گلخانه و گلدان

کاشت این گل را می توانید بعد از پایان فصل سرما شروع کنید. گل های ابری با سرما میانه خوبی ندارند و سرما می تواند آنها را از بین ببرد.

همچنین می توانید در منزل، داخل گلدان ازکاشت  گل ابری لذت ببرید. خاک گلدان باید به خوبی زهکشی شده باشد. خاکی غنی و حاوی مواد آلی و کمی خاک رس که رطوبت را در خود بیشتر حفظ می کند، برای رشد گیاه بهتر است تا خاک های شنی.

 

آبیاری گل ابری

گل ابری در مقابل کم آبی مقاوم است اما در صورت دریافت رطوبت مناسب در ریشه، رشد و شکوفه بیشتری خواهد داشت. بهتر است برای آبیاری این گیاه، از روش قطره ای یا نشتی استفاده شود. زیرا در صورت آبیاری با روش بارانی، گیاه مستعد رشد قارچ می شود. در تابستان هم طبیعتا باید آب بیشتری دریافت کند.

 

آفات گل ابری

چنانچه گل ابری آفتاب کافی دریافت نکند، ممکن است شاهد اصلی ترین آفت این گیاه یعنی مانند کپک پودری در  شاخ و برگ آن باشید که چهره ی ناخوشایندی به گل می دهد. کپک پودری بیشتر در هوای مرطوب بروز پیدا می کند که خوشبختانه گل ابری را  از بین نمی برد اما چهره ی ناخوشایندی به گل می دهد. بهترین راه پیشگیری از کپک پودری، خشک نگه داشتن شاخ و برگ گیاه و گردش مناسب هوا است.

از دیگر آفات گل ابری می توان به کنه و شته اشاره کرد. بروز لکه های زرد و کاهش رشد گیاه از آثار وجود کنه هاست. همچنین شته ها با تغذیه از شیره ی گیاه، باعث تضعیف آن می شوند. به یاد داشته باشید، برای حفظ زیبایی و پیشگیری از بروز آفات، گل ابری را سالم و قوی نگه دارید.

منبع: https://bit.ly/37yJZrN

طلاق عاطفی چیست و چگونه آغاز می شود؟

طلاق عاطفی چیست


طلاق عاطفی چیست؟

آیا می دانید طلاق عاطفی چیست. ما در این مقاله این موضوع را به همراه دلایل ایجاد آن مورد بررسی قرار می دهیم. طلاق عاطفی نوعی مکانیزم روانی و دفاعی است که برخی از زوجین به آن دچار می شوند. در این حالت روحی فرد احساس پشیمانی مفرط از ازدواج خود دارد و کاملا احساس خود را از ازدواجش بیرون می کشد. این حس اغلب قبل از طلاق اتفاق می افتد برخی دیگر این حالت روحی را بعد از جدایی تجربه می کنند.

 

چرا جدایی

جالب است بدانید اکثر طلاق ها یک طرفه است و از طرف یک نفر مطرح می شود. کسی که پیشنهاد طلاق را می دهد به احتمال زیاد مدتی هم طلاق عاطفی را تجربه کرده است و بعد تصمیم به طلاق به صورت قانونی می گیرد. برخی از زوج ها که سال ها با مشکلات هم دست و پنجه نرم کرده اند در آخر تصمیم به جدایی می گیرند. درست است که هر کدام از زوجینی که درخواست طلاق می دهند دلایل متعددی دارند اما این در حالی است که اغلب از لحاظ احساسی حمایت نمی شوند و احساس آرامش نمی کنند.

 

مشخصات فردی که طلاق عاطفی گرفته:

  • احساس خستگی در رابطه با طرف مقابل
  • سرد است و فاصله می گیرد.
  • هیچ تلاشی برای زندگی مشترک نمی کند.
  • بیشتر زمانش را بیرون از خانه صرف می کند.
  • عصبی و کم طاقت است.
  • دوست دارد هر چه زودتر مراحل طلاق قانونی پیش برود.

 

مشخصات طرف مقابل:

  • متعجب و شوکه است و نمی داند مشکلشان چیست.
  • سعی می کند رابطه را حفظ کند.
  • التماس می کند که تلاش کنند برای زندگیشان.
  • رفتارهای عجیب و عصبی ازش سر می زند.
  • احساس ترس از تنهایی می کند.
  • تلاش می کند تا مراحل طلاق کندتر پیش برود.

 

ریشه طلاق عاطفی (جدایی خاموش) چیست؟

  • دروغگویی
  • لجبازی
  • بی توجهی به طرف مقابل
  • پنهان کاری
  • دورویی
  • خشم و عصبانیت
  • نارضایتی جنسی
  • وقت نگذاشتن برای یکدیگر
  • بی نظمی
  • بی اعتمادی
  • نداشتن تعادل روحی
  • رفتارهای خشونت آمیز
  • عدم همدلی و همراهی
  • بی توجهی
  • لجبازی

 

راههایی برای پیشگیری از طلاق عاطفی چیست؟

  • احترام همدیگر را حفظ کنید. توهین و بی احترامی به مرور زمان باعث احساس بی علاقگی می شود.
  • به سلیقه طرف مقابل احترام بگذارید و به خاطر اختلاف سلیقه یکدیگر را مسخره نکنید.
  • صحبت هایتان را با طعنه و زخم زبان نزنید.
  • از سرزنش کردن بپرهیزید.

 

کلام آخر

آمارها نشان می دهد طلاق عاطفی معمولا از سال پنجم به بعد اتفاق می افتد و این زمانی است که زوج یه زوجه از تغییر طرف مقابل ناامید می شود و از سوی دیگر شرایط گرفتن طلاق قانونی را ندارد از این رو از لحاظ احساسی از همسر خود دور می شود و این نقطه ای است که جدایی خاموش اتفاق می افتد. حال می دانیم طلاق عاطفی چیست.

منبع: http://iranhomeblog.com/emotional-devorce/

رفتار والدین با کودک اوتیسمی باید چگونه باشد

رفتار والدین با کودک اوتیسمی


رفتار والدین با کودک اوتیسمی

در این مقاله طرز رفتار والدین با کودک اوتیسمی را مورد بررسی قرار می دهیم. همه پدر و مادرها برای فرزندشان زمان زیادی صرف می کنند و درباره آینده آن ها فکر می کنند. این موضوع برای پدر و مادرهایی که فرزند اوتیسمی دارند نیز صدق می کند. به غیر از درمان دارویی برای کودکانی که از اختلال اوتیسم رنج می برند، راهکارهای ساده ای وجود دارد که افراد خانواده باید هر روز انجام دهند تا به خودشان و کودکشان کمک فراوانی کنند.

 

تمرکز روی نکات مثبت

مانند همه کودکان، کودکی که مبتلا به اوتیسم است نیز به واکنش مثبت و تشویق واکنش خوب نشان می دهد. این به این معنی است که اگر کودک کار خوبی انجام داد او را تشویق کنید و به او پاداش بدهید تا هم در او و هم در خودتان احساس خوبی ایجاد شود. کاملا واضح و آشکار این تشویق را انجام دهید تا او متوجه شود دقیقا برای چه تشویق می شود. درباره راههای پاداش دادن جستجو کنید این کار می تواند حتی زمان بیشتر برای بازی کردن با او باشد و یا حتی یک برچسب.

 

طبق برنامه پیش بروید

داشتن برنامه برای همه افراد خوب است این کار نه تنها باعث موفقیت می شود بلکه به انسان آرامش می دهد. شما می توانید برای رفتن به دکتر، کلاس های رفتار درمانی، کارهایی که باید با کودک انجام دهید را در برنامه ای بنویسید و طبق آن پیش بروید. در برنامه کودک حتما زمانی را برا بازی و تفریح او در نظر بگیرید.

 

صبور باشید

شما ممکن است تکنیک ها، روش های درمانی مختلف را امتحان کرده باشید تا بهترین اثر را روی کودکتان بگذارید. بهتر است صبر کنید تا ببینید کدام یک از آن ها با توجه به شرایط فرزندتان بهتر است و راه حل مناسبی است.

 

فرزندتان را فعال نگه دارید

کودکان اوتیسمی تا حدی غیر قابل پیش بینی هستند و ممکن است نتوانید برنامه فعالیتی و بیرون بردنی خیلی مشخصی داشته باشید اما سعی کنید هر روز او را فعال و مشغول نگه دارید. مثلا با هم به خرید بورید و یا در محل پیاده روی کنید.

 

کمک بگیرید

کاملا آشکار است که نگهداری از یک کودک اوتیسمی کاری بس دشوار است. بهتر است تا می توانید از خانواده گرفته تا دوست و یا مراکزی که می توانتد برایتان کمک بفرستند کمک بگیرید. گروههای دوستانه با والدین کودکان اوتیسمی تشکیل دهید تا از لحاظ احساسی حس کنید که تنها نیستید و افرادی هستند که حس شما را درک کنند.

 

به خودتان استراحت بدهید

در برخی کشورها این امکان وجود دارد که والدین کودک اوتیسمی او را برای نگهداری به آنجا بسپارند و برای چند روز استراحت نمایند. تا در ادامه مسیر انرژی لازم را کسب کنند. همه ما می دانیم که رفتار والدین با کودک اوتیسمی امری دشوار است که با راه حل های فوق تا حدی به آنها کمک خواهد شد.


منبع: رفتار والدین با کودک اوتیسمی باید چگونه باشد

آیا از مواد غذایی که نباید در یخچال نگهداری شود اطلاع دارید؟

مواد غذایی که نباید در یخچال نگهداری شود


آیا از مواد غذایی که نباید در یخچال نگهداری شود اطلاع دارید؟ بدون یخچال و فریزر نمی توان گوشت، لبنیات یا انواع بسیاری از محصولات را در خانه نگهداری کرد. یخچال و فریزر، معجزه مدرن برای حفظ مواد غذایی است که در نحوه ی غذاخوردن خانواده ها تغییراتی ایجاد کرده است. اما غذاهای خاصی وجود دارد که طراوت یا طعم و یا بافت خود را در یخچال از دست می دهند. ذخیره کردن مواد غذایی زیر در دمای اتاق، مانع از تلف شدن ناخواسته بافت آنها خواهد شد:

 

سیب زمینی

سیب زمینی به بهترین وجه در محیط خنک و تاریک نگهداری می شود، اما سرمای زیاد یخچال باعث ایجاد بافت ریز و ناخوشایند می شود که خوردن آن ناخوشایند است.

 

پیاز و سیر

پیاز در یخچال کپک زده و قارچ می گیرد. بهتر است پیاز را در دمای اتاق نگهداری کنید؛ اما آن را از تابش مستقیم نور خورشید دور نگه دارید. اگر می خواهید پیاز پوست کنده و برش خورده را در یخچال نگهداری کنید، کافی است آن را در یک کیسه قرار دهید و در کشوی سبزیجات قرار دهید. سیر تازه نیز در یخچال طعم خود را از دست می دهد؛ بهتر است سیر را در یک کیسه کاغذی در یخچال نگهداری کنید.

 

 خربزه

خربزه به بهترین وجه وقتی در دمای اتاق نگهداری می شود و طعم خود را حفظ می کند. نگهداری خربزه در یخچال به محتوای آنتی اکسیدان آن آسیب می رساند. بنابراین نگهداری آن در دمای اتاق باعث می شود که سالم تر بماند. بعد از برش  می توانید خربزه را حدود 3 تا 4 روز در یخچال نگهداری کنید.

 

عسل

عسل درصورت نگهداری در یخچال، دانه دار و تقریباً جامد می شود؛ طوری که استفاده از آن تقریباً غیرممکن و ناخوشایند است. عسل در دمای اتاق ماندگاری طولانی دارد. عسلی که جامد شده است با گرم کردن ظرف حاوی عسل در آب گرم قابل بازیابی است.

 

آجیل

نگهداری آجیل در یخچال، منجر به از بین بردن طعم و مزه آجیل و همچنین جذب بوی مواد غذایی دیگر می شود.بهتر است آجیل ها را در یک ظرف دربسته در دمای اتاق نگهداری کنید. برای احیای آجیل هایی که در یخچال قرار دارند، می توانید آنها را قبل از مصرف، در یک تابه خشک اندکی تفت دهید.

 

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی را در دمای اتاق نگهداری کنید. سرد کردن گوجه فرنگی، باعث طعم و مزه آن می شود و بافت آن را آبدار می کند. اما پس از طبخ می توانید گوجه فرنگی را در یخچال نگهداری کنید. نگهداری سس تند گوجه فرنگی در یخچال، تندی  فلفل را از بین می برد. در سس تند سرکه زیادی وجود دارد که از رشد باکتری جلوگیری می کند.

 

امیدواریم  اطلاعاتی که در این نوشته ارائه شد، به شما کمک کند تا از طعم، طراوت و خواص مواد غذایی که نباید در یخچال نگهداری شود لذت ببرید.

منبع: آیا از مواد غذایی که نباید در یخچال نگهداری شود اطلاع دارید؟



روز جهانی تالاب‌ها چه روزی است

روز جهانی تالاب‌ ها


روز جهانی تالاب‌ ها

روز جهانی تالاب‌ ها هر ساله در تاریخ ۲ فوریه برگزار می‌شود. تاریخ تصویب کنوانسیون تالاب ها، تاریخ ۲ فوریه ۱۹۷۱ بود که گروه کوچکی از محیط بانان در کنوانسیون رامسر در ایران توافقنامه بین المللی امضا کردند. به این ترتیب، روز جهانی تالاب ها با سردمداری ایران، به عنوان اولین کنوانسیون محیط زیست جهان، به لیست مناسب های جهانی افزوده شد.

 

تعهدات کنوانسیون تالاب ها

158 کشورعضو این کنوانسیون، متعهد شدند که برای حفظ تالاب های مهمِ بین المللی اقداماتی را انجام دهند. در آغاز، این کنوانسیون بر حفظ و استفاده صحیح از تالاب ها به ویژه به عنوان زیستگاه طبیعی پرندگان آبزی تأکید داشت. اما بعدها دیدگاه این کنوانسیون توسعه یافت؛ طوری که تالاب ها را جزء اکوسیستم هایی به شمار می آورد که در حفظ تنوع زیستی و تامین نیازهای جامعه بشری نقش مهمی دارند.

روز جهانی تالاب ها که برای افزایش آگاهی در مورد نقش حیاتی تالاب ها برای بشریت و سیاره زمین معین شده است، برای اولین بار در سال 1997 جشن گرفته شد و از آن زمان به بعد ارتقاء یافت. هر ساله سازمان های دولتی، سازمان های غیردولتی و گروه هایی از شهروندان در تمام سطوح جامعه از این فرصت استفاده می کنند تا اقداماتی با هدف افزایش آگاهی عمومی در مورد ارزش تالاب ها و منافع آنها انجام دهند. گرچه تاکنون کنوانسیون رامسر دست آوردهای بسیاری در محافظت از تالاب ها داشته است اما حفاظت تام از تالاب ها در گرو پایبندی کامل اعضای این کنوانسیون به موافقتنامه ها و معاهدات امضا شده است.

 

مزایای تالاب ها 

برخی از منافع تالاب ها عبارتند از:

1)تالاب ها اکوسیستم های متنوع زیست شناختی هستند که زیستگاه بسیاری از گونه ها را فراهم می کنند. درواقع تالاب ها، محل اجتماع و حامی بقای گونه های مختلف پستانداران، ماهی ها، خزندگان، پرندگان و دوزیستان هستند.

2) به عنوان سد طبیعی در ساحل در برابر طوفان و سیل عمل می کنند و سیلاب را پس از وقوع طوفان، به خود جذب می کنند.

3) به طور طبیعی با تجزیه یا تبدیل آلاینده های مضر، آب را تصفیه می کنند. 4) در پرورش ماهیان، تولید مواد گیاهی، تامین آب مورد نیاز کشاورزی، ذخیره سازی آب و اثرگذار هستند.

5) در تنظیم جریانات آب های زیر زمینی و سطحی، تعدیل آب و هوای محلی، پیشگیری از فرسایش خاک و همچنین توسعه گردشگری نقش دارند.

 

مضامین روز جهانی تالاب

هر ساله برای روز جهانی تالاب ها، موضوعی برای تمرکز توجه و کمک به افزایش آگاهی عمومی درباره ارزش تالاب ها انتخاب می شود. رویدادهای متنوعی برای ارتقاء سطح آگاهی مردم در این روز اجرا می شود؛ از قبیل: سخنرانی ها، سمینارها، پیاده روی در طبیعت، مسابقات هنری کودکان، مسابقات ورزشی، مصاحبه های رادیویی و تلویزیونی.

امسال کمیته کنوانسیون رامسر، «تالاب ها برای آینده شهری پایدار» را عنوان شعاری برای روز جهانی تالاب‌ ها برگزید.


منبع: روز جهانی تالاب‌ها چه روزی است