راه های مقابله با افزایش وزن در دوران یائسگی

افزایش وزن در یائسگی

افزایش وزن در یائسگی به دلیل تغییرات هورمونی و تاثیر آن بر تئزیع چربی در بدن اتفاق می افتد. علائم یائسگی از جمله اختلال در پریود، گر گرفتگی، خستگی، حساس شدن سینه ها، خشکی، مشکلات خواب و تغییرات خلقی در این دوران رخ می دهد. افزایش وزن با روند افزایش سن رابطه ی مستقیم دارد و سیستم ذخیره ی چربی به علت همین تغییرات هورمونی در بدن زنان متفاوت با قبل خواهد بود. افزایش وزن اجتناب ناپذیر است اما راهکار هایی برای مقابله با آن نیز وجود دارد.

 تغییرات هورمونی محل ذخیره چربی را تغییر می دهند

در دوران یائسگی نواحی مشخصی نظیر شکم برای ذخیره ی چربی ها مستعد ترند. این مساله به دلیل تغییرات ورمونی رخ می دهد. افزایش نسبت هورمون تستسترون به استروژن نواحی ذخیره ی چربی را در بدن زنان یائسه عوض می کند. در این شرایط چربی ها بیشتر در قسمت میانی بدن ذخیره خواهد شد.

 افزایش سن علت واقعی افزایش وزن

افزایش وزنی که همراه با دوران یائسگی مشاهده می شود در واقع محصول جانبی افزایش سن است. با افزایش سن بدن ما کارایی قبل را نخواهد داشتو عضلات بدن شروع به کاهش یافتن می کنند. در این شرایط توده ی چربی در بدن افزایش پیدا خواهد کرد.

با کاهش حجم عضلات بدن تصمیم می گیرد کالری بیشتری ذخیره کند و بیشتر استراحت نماید و در نتیجه اضافه وزن را شاهد خواهیم بود. لازم است که با افزایش سن عادات غذایی تغییر کنند. در واقع درد و ناراحتی های مفصلی در سن بالا یکی دیگر از عوامل کم تحرکی است اما باید با ان مقابله شود. این روند مختص زنان نیستو در بین مردان نیز دیده می شود.

 برای مقابله با افزایش وزن در دوران یائسگی ورزش کنید

انجام تمرینات ورزشی منظم روزانه کمک می کند تا بدن قوی تری داشته باشید و عضلات شما بتوانند از مفاصل محافظت کنند و ضمن آن بدن تمایلی به ذخیره ی چربی بیش از اندازه پیدا نکند.

 عادات مثبت ایجاد کنید

ایجاد کردن عادات مثبت و ترک عادات منفی در سن بالا اهمیت زیادی دارد. برای مثال صرف تمام وقت در مقابل رسانه هایی مانند تلویزیون و گوشی هوشمند اصلاً برای سلامتی مناسب نیست و باید با رفتار های مثبتی مانندیادگیری یک مهارت جدید جایگزین شود.

 آرام غذا بخورید

غذای خود را به دور از حواس پرتی های ناشی از فناوری های امروزی میل کنید و آرام غذا بخورید. برای آرام غذا خوردن می توانید از قاشق چای خوری استفاده کنید و تعداد دفعات جویدن را بشمارید و همچنین خوراکی های ناسالمی مانند شکر و کربوهیدرات بیش از اندازه را با خوراکی های سالم تری مانند آجیل جایگزین نمایید.

افزایش وزن در یائسگی قابل کنترل است و با کمی فعالیت و اصلاح سبک زندگی می توانید با آن مقابله کنید.

منبع : https://bit.ly/2WX2VOv

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.