چه عواملی باعث مسمومیت می شود؟

علائم مسمومیت غذایی چیست

لازم است بدانیم علائم مسمومیت غذایی چیست تا درصورت ابتلا، اقدام لازم را انجام دهیم. مسمومیت غذایی با خوردن یا نوشیدن چیزی که حاوی میکروب های مضر است (باکتری، ویروس یا انگل) رخ می دهد. باکتری ها سمی در مواد غذایی ایجاد می کنند و این سم است که باعث ایجاد مشکل می شود.

 علائم مسمومیت غذایی

علائم مسمومیت غذایی می تواند ساعت ها یا روزها پس از مصرف غذا یا نوشیدنی آلوده شروع شود. زمان آن تا حدودی به علت مسمومیت غذایی بستگی دارد. همچنین می تواند به میزان غذا یا نوشیدنی یی که مصرف کرده اید بستگی داشته باشد. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد: درد شکم؛ اسهال؛ تب؛ از دست دادن اشتها؛ حالت تهوع؛ استفراغ؛ ضعف و خستگی.

مسمومیت غذایی ممکن است فقط یک نفر یا تمام افرادی را که از مواد غذایی یا نوشیدنی آلوده مصرفل کرده اند، تحت تأثیر قرار دهد؛ بستگی به میزان میکروب یا سموم در هر شخص و همچنین بستگی به حساسیت آنها به میکروب یا سم دارد.

 چه عواملی باعث مسمومیت غذایی می شود؟

غذاهای بسیاری می توانند باعث مسمومیت غذایی بشوند. غذاهایی که باید خنک نگه داشته شوند اما در محیطی گرم نگهداری می شوند، دلیل اصلی مسمومیت غذایی هستند. به همین دلیل است که مسمومیت از غذای مصرف شده در پیک نیک و رستوران که مواد غذایی (مانند سس مایونز در سالاد) اغلب برای مدت طولانی از یخچال خارج می شوند، بیشتر رخ می دهد. برخی از مواد غذایی که موجب مسمومیت می شوند، شامل موارد زیر است: گوشت یا مرغ خام یا پخته نشده، فرآورده های لبنی غیر پاستوریزه، میوه ها و سبزیجات شسته نشده.

 درمان مسمومیت غذایی

بیشتر موارد مسمومیت غذایی طی خفیف هستند و طی چند روز برطرف می شوند. در طی این مدت، باید از کم آبی بدن جلوگیری شود. کم آبی بدن یعنی از بین رفتن مایعات و الکترولیتها (مواد مغذی و مواد معدنی) که بدن به آن نیاز دارد. تا زمانی که استفراغ و اسهال تمام نشده باید از غذاهای جامد و لبنیات خودداری کنید. وقتی احساس بهتری پیدا کردید،غذاهای ملایم مانند نان تست و موز بخورید. از مصرف غذاهای تند، غذاهای سرخ شده، لبنیات و غذاهای پر چربی و قند خودداری کنید. مایعات زیادی بنوشید اما از شیر یا نوشیدنی های کافئین دار خودداری کنید.

 چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر اسهال شدید بیش از سه روز و استفراغ مکرر بیش از دو روز تداوم یافت؛ خون در مدفوع مشاهده کردید؛ درجه تب بالا دارید و درمجموع اگرعلائم شدید مسمومیت غذایی دارید، به پزشک مراجعه کنید. پزشک ممکن است آزمایش خون را لازم بداند تا مشخص شود آیا مسمومیت غذایی ناشی از باکتری است یا خیر. یا ممکن است آزمایش نمونه مدفوع را ضروری تشخیص دهد تا دریابد چه میکروبی باعث مسمومیت غذایی در شما شده است. امیدواریم با مطالعه این مطلب، آگاهی نسبی از اینکه علائم مسمومیت غذایی چیست، بدست آورده باشید.

منبع:چه عواملی باعث مسمومیت می شود؟

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.