راهکار پیشگیری و درمان پوسیدگی دندان

پیشگیری و درمان پوسیدگی دندان

پیشگیری و درمان پوسیدگی دندان

رژیم غذایی تاثیر مستقیم بر سلامت دهان و دندان دارد. برای پیشگیری و درمان پوسیدگی دندان باید به رژیم غذایی سلامت اهتمام نمود. البته در اینجا برای درک راهکار پیشگیری و پوسیدگی دندان لازم است ابتدا به عوامل ایجاد کننده ی پوسیدگی بپردازیم:

 

علل و عوامل پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان زمانی رخ میدهد که مواد غذایی حاوی کربوهیدرات (قند و نشاسته) مانند شیر، کشمش، کیک، شکلات و .. روی دندان باقی می ماند. باکتری های درون دهان با تغذیه از این مواد غذایی اسید تولید می کنند. با گذر زمان اسید مینای دندان را از بین می برد و پوسیدگی ایجاد می شود.

کمبود املاح معدنی مانند کلسیم و منیزیم و فسفر در رژیم غذایی، کمبود ویتامین های محلول در چربی از جمله ویتامین آ، د، ای و کا، مصرف بیش از اندازه فیتیک اسید و مصرف زیاد از حد شکر یا فرآورده های حاوی شکراز جمله عواملی هستند که پوسیدگی دندان را تسریع و تشدید می کنند.

 

برای درمان پوسیدگی ابتدا قند ها را از خود دور کنید

قند ها یعنی شکر، شکلات، مواد حاوی کربوهیدرات و … علاوه بر اسیدی کردن محیط دهان، سبب از دست رفتن کلسیم و املاح زدایی از دندان ها می شوند و ایجاد پوسیدگی می کنند.

برای تامین قند مورد نیاز بدن بهتر است از قند های طبیعی مانند عسل و گیاه استویا استفاده کنید و از قند های مصنوعی و فرآوری شده دوری نمایید.

 

فیتیک اسید را حذف کنید

فیتیک اسید یک عامل مهم در بلوکه کردن املاح معدنی است که در غلات (حبوبات، سویا و ..) یافت می شود. فیتیک اسید در رژیم غذایی انسان امروز زیاد شده است زیرا ما روش های فرآوری غذای قدیمی را به دست فراموشی سپرده ایم. تخمیر و جوانه زدن غلات، فیتیک اسید را در ان ها از بین می برد و به سلامت دندان ها کمک می کند.

فیتیک اسید نه تنها مانع جذب املاح معدنی مغذی می شود که سبب از دست رفتن این املاخ از دندان ها و استخوان ها می گردد. مشکلات گوارشی، کاهش اشتها، سوء تغذیه و پوسیدگی دندان از مهمتری آثار مصرف فیتیک اسید است.

 

اصلاح تغذیه

برای داشتن دندان های سالم لازم است آبگوشت قلمف گوشت، ماهی و تخم مرغ به اندازه کافی در رژیم غذایی شما وجود داشته باشد. سبزیجات خام به ویژه سبزیجات برگ سبز که غنی از انواع ویتامین ها هستند همراه با لبنیات ویتامین د، جوانه و عدم مصرف غذاهای فرآوری شده به سلامت دندان ها کمک می کند.

 

مسواک زدن

مسواک زدن با خمیردندان تهیه شده از روغن نارگیل و جوش شیرین نیز به درمان پوسیدگی دندان ها کمک می کند.

پیشگیری و درمان پوسیدگی دندان مساله ی دور از ذهنی نیست کافی است برای آن دست به اقدامات لازم بزنید.

منبع: راهکار پیشگیری و درمان پوسیدگی دندان


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.