خواص درمانی چای درارچین چیست؟

چای دراچین چه خواص درمانی دارد؟


چای دارچین نوشیدنی محبوبی است که مزایای بسیاری نیز برای سلامتی دارد. خواص چای دارچین به علت وجود ترکیبات سودمندی است که در آن قرار دارد و می توانند به کاهش وزن، بهبود سلامت قلب، کاهش درد های قاعدگی و کاهش التهابات و سطح قند خون کمک کنند. تاثیری که چای دارچین بر کاهش قند خون دارد این دمنوش را برای قرار گرفتن در بسته پکیج قند خون نیوشا مناسب کرده است.

چای دارچین سرشار از مواد آنتی اکسیدان است. این مواد نقش مهمی در سلامت نگه داشتن بدن انسان دارند. مواد آنتی اکسیدان به جنگ رادیکال های آزادی در بدن می روند که مسبب بسیاری از بیماری های خطرناک مانند سرطان هستند. دارچین در بین تمام ادویه ها بالاترین سطح آنتی اکسیدان را دارد. در ادامه بیشتر به بررسی خواص مختلف چای دارچین می پردازیم و اینکه آیا چای دارچین به عنوان یک دمنوش لاغری نیوشا خوبه؟

چای دارچین برای لاغری

دارچین از قسمت داخلی تنه درخت دارچین تهیه می شود. این چوب ها زمانی که خشک می شوند به شکل لوله ای در می آیند. اگر این چوب ها در آب جوش قرار داده شوند و یا به صورت پودر در بیایند می توان از عصاره ای که حاصل می شود چای دارچین تهیه کرد. یکی از مهمترین خواص چای دارچین تاثیر آن در کاهش وزن است.

به همین دلیل این چای خوش طعم و عطر را در  پکیج های لاغری نیوشا جای داده اند. پژوهش های مختلفی در خصوص ارتباط بین مصرف چای دارچین با چربی سوزی انجام شده است. برخی از این پژوهش ها نتایج مثبتی نشان داده اند و چای دارچین را یکی از انواع دمنوش ها چربی سوز به شمار آورده اند. هر چه مقدار مصرف دارچین بیشتر باشد، کاهش وزن بیشتر خواهد بود. البته به منظور استفاده از خواص چربی سوزی نباید در مصرف چای دارچین زیاده روی کرد.

تاریخچه چای دارچین

تولید دارچین محدود به برخی از مناطق پست و کم ارتفاع در جنوب شرقی آسیا است. دارچین حداکثر در ارتفاع 500 متری از سطح دریا می روید و دمایی که برای رشد نیاز دارد 27 درجه سلسیوس است. درخت دارچین 250 گونه مختلف دارد و بسیاری از این گونه ها عطر و طعم بسیار خوبی دارند. از با کیفیت ترین پوست های دارچین روغن دارچین را نیز می توان به دست آورد.

دارچین ادویه ای است که در دست نوشته های چین باستان مشخص شده است که تاریخچه ی آن به حدود 4000 سال قبل از میلاد مسیح بر می گردد. نام آن نیز از ریشه ای عبری و عربی مشتق شده و به معنای گیاه ادویه ای خوشبو است. خواص چای دارچین در دوران باستان نیز مورد توجه بوده است و یکی از ادویه های مورد کشف کریستف کلمب در جزایر شرقی بود.

مزایای استفاده از چای دارچین

کاهش التهابات و بهبود سلامت قلب از جمله خواص چای دارچین هستند. پژوهش های علمی مشخص کرده اند که ترکیبات موجود در دارچین به خوبی می تواند التهابات در بدن را که ریشه ی بیماری های مزمن بسیاری است، کاهش دهد. دارچین همچنین می تواند فشار خون را بکاهد و چربی بد خون را نیز کاهش دهد. این ویژگی سبب می شود چربی در دیواره ی رگ ها رسوب نکند و قلب و عروق سالم بمانند. مصرف کمتر از یک دهم قاشق چای خوری دارچین در روز می تواند مزایای فوق العاده ای را در پی داشته باشد.

چای سیاه دارچین نیوشا حاوی ماده ای به نام کومارین است که سبب می شود رگ ها و عروق خونی در برابر لخته های خون محافظت شوند و بدین ترتیب خطر سکته را نیز کاهش می دهد. البته باید در مصرف زیاد ماده کومارین احتیاط کرد زیرا ممکن است خطر خونریزی در بدن را نیز افزایش دهد.

چرا چای دارچین بنوشیم

چای دارچین قابلیت خوبی برای تقویت بدن در برابر میکروب ها و قارچ ها دارد. پژوهش ها مشخص کرده اند فعالترین ترکیب موجود در دارچین به نام سینامالدهید مانع از رشد بسیاری از انواع قارچ، کپک و میکروب می شود. این باکتری ها شامل استافیلوکوک، سالمونلا و ای کولی می شوند که باکتری های بیماری زا و خطرناکی برای بدن انسان به شمار می روند. خواص ضد میکروبی دارچین می تواند باکتری های دهان را نیز نابود کند و بوی بدن دهان را از بین ببرد و از طرفی مانع از پوسیدگی دندان ها نیز بشود.

چای دارچین می تواند بسیاری از علائم سندروم قاعدگی را درمان کند، مانع از پیری زودرس شود، سبب بهبود عملکرد مغز گردد و از بروز آکنه روی پوست جلوگیری کند. وجود تمام خواص چای دارچین که بالاتر ذکر شدند، دلیل خوبی برای جای دادن این نوشیدنی در سبد غذایی روزانه است.

نحوه مصرف چای دارچین

چای دارچین به آسانی تهیه می شود و می تواند در رژیم غذایی شما جای خود را باز کند. می توانید چای دارچین را گرم یا سرد بنوشید.  ساده ترین راه برای تهیه و مصرف چای دارچین این است که مقدار حدود 2.6 گرم (یک قاشق چای خوری) پودر دارچین را در یک پیمانه (235 میلی لیتر) آب جوش ریخته و هم بزنید. می توانید چای دارچین را با دم کردن چوب دارچین در آب جوش به مدت 10 تا 15 دقیقه نیز تهیه کنید.

راه ساده تری که برای استفاده از این چای فوق العاده و بهره بردن از خواص چای دارچین توصیه می شود، تی بگ های آماده ی چای دارچین است. مزیت استفاده از تی بگ های آماده این است که در هر مکان و زمانی در کمترین زمان می توانید چای دلپذیر خود را آماده و میل کنید.

زمان مصرف چای دارچین

چای دارچین کافئین ندارد و هر زمانی از روز می تواند مورد استفاده قرار بگیرد و نوشیدن آن قبل از خواب سبب بی خوابی نمی گردد. اگر یکی از خواص چای دارچین برای مثال خاصیت کاهش قند خون مد نظر شماست بهتر است آن را همراه با وعده ی غذایی بنوشید تا تاثیر بیشتری بر کاهش قند یا چربی داشته باشد. در صورتی که از دارو های کاهنده ی قند خون نیز استفاده می کنید پیش از افزودن این چای به رژیم غذایی خود به منظور کاهش قند، حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

همانند دمنوش های گیاهی دیگر، نباید مدت زمانی بیش از 10 تا 15 دقیقه برای دم کردن چای دارچین اختصاص دهید. این مدت زمان بهترین تاثیر را بر استخراج و حفظ مواد موثره دارچین دارد و برای استفاده از خواص و فواید این نوشیدنی باید زمان بندی را رعایت کنید.

عوارض احتمالی چای دارچین

اگر در مصرف چای دارچین زیاده روی کنید و بیش از 6 گرم دارچین در روز مصرف نمایید خطرات جدی شما را تهدید خواهند کرد. مصرف بدون نظم و برنامه چای دارچین می تواند موجب مسمومیت گردد. از طرفی دارچین خاصیت رقیق کنندگی و ضد لخته سازی دارد و مصرف بی رویه آن برای بیماران قلبی به هیچ وجه توصیه نمی شود. هر چند مقدار مصرف متعادل می تواند به بهبود بیماری آن ها بسیار کمک کند.

خانم های باردار یز برای مصرف دارچین ممنوعیت دارند. روغن دارچین سبب زایمان زودرس می شود و انقباضات رحمی را القا می کند.

برخی از افراد به دارچین حساسیت دارند و دچار علائم آلرژی مانند خارش گلو و چشم و بینی و آبریزش چشم و بینی می شوند و حتی گاهی دچار تهوع و افت ناگهانی فشار خون نیز می گردند. مصرف دارچین به عنوان ادویه و دمنوش برای این افراد ممنوع است.

منبع: خواص درمانی چای درارچین چیست؟
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.